بررسی فراوانی مقاومت آنتیبیوتیکی در ایزوله های کلینیکی کلستریدیوئیدس دیفیسیل به آنتی بیوتیک های رایج درمانی در بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان طی سال های 1397-1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کلستریدیوییدس دیفیسیل یکی از عوامل اصلی اسهال مرتبط با آنتی بیوتیک می باشد. پی بردن به الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی آن به منظور کاهش شیوع و هم چنین درمان عفونت ناشی از این باکتری (Clostridioides difficile infection; CDI) از اهمیت به سزایی برخوردار است. هدف از انجام این تحقیق تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی کلستریدیوییدس دیفیسیل نسبت به آنتی بیوتیک های رایج درمانی، خصوصا ونکومایسین و مترونیدازول به عنوان موثرترین راه درمان عفونت کلستریدیوییدس دیفیسیل می باشد.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی، 417 نمونه مدفوع اسهالی از بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی شهر کرمان طی سال های 1397 تا 1399 گرفته شد. نمونه ها روی محیط کشت سیکلوسرین سفوکسیتین فروکتوز آگار کشت و ایزوله های مشکوک به کلستریدیوییدس دیفیسیل جداسازی شدند. شناسایی ژن cdd-3 برای تشخیص قطعی باکتری صورت پذیرفت. مقاومت آنتی بیوتیکی به روش انتشار دیسک و با استفاده از دیسک های ونکومایسین، مترونیدازول، ریفامپین، آموکسی سیلین/کلاولانیک اسید، اریترومایسین، ایمی پنم، سیپروفلوکساسین و کلیندامایسین بررسی شد. نتایج به صورت تعداد و درصد گزارش شد.

یافته ها

در مجموع 68 (3/16 درصد) ایزوله کلستریدیوییدس دیفیسیل جداسازی شد. اکثر ایزوله ها به ونکومایسین و مترونیدازول حساس بودند درحالی که میزان مقاومت این ایزوله ها به سیپروفلوکساسین و کلیندامایسین بالا بود. فراوانی ایزوله های مقاوم به چند دارو 9/77 درصد مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که ونکومایسین هنوز داروی انتخابی مناسب برای درمان عفونت کلستریدیوییدس دیفیسیل می باشد. هم چنین، فراوانی ایزوله های مقاوم به آنتی بیوتیک های القا کننده عفونت کلستریدیوییدس دیفیسیل (اریترومایسین، کلینداماسین، سیپروفلوکساسین) و ایزوله های مقاوم به چند دارو زیاد می باشد. لذا با تجویز مناسب آنتی بیوتیک میتوان از گسترش سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک این باکتری جلوگیری کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
955 تا 970
لینک کوتاه:
magiran.com/p2524005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!