تاثیر استفاده از ترکیب فیتاز و سین بیوتیک در جیره با کمبود فسفر بر عملکرد و فراسنجه های خونی جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

با افزایش هزینه های تغذیه و نگرانی ها از آلودگی های زیست ‎محیطی ناشی از دفع ازت و فسفر، یافتن راه کارهایی برای افزایش زیست فراهمی مواد مغذی از جمله فسفر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این آزمایش بررسی تاثیر ترکیب فیتاز و سین بیوتیک در جیره هایی با کمبود فسفر بر عملکرد جوجه های گوشتی 100 بود.

مواد و روش ها: 

از تعداد 360 قطعه جوجه گوشتی یک روزه سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی با 5 تیمار، 4 تکرار و 18 پرنده در هر تکرار استفاده شد. پرندگان در هفت روز ابتدایی با جیره یکسان تغذیه شدند و جیره های آزمایشی از سن 8 روزگی در اختیار آنها قرار گرفت. تیمارهای آزمایشی شامل 1- جیره حاوی سطح توصیه شده فسفر (شاهد)، 2- جیره با سطح فسفر کمتر از میزان توصیه شده (75 درصد میزان توصیه شده؛ (جیره کم فسفر)، 3- جیره کم فسفر + آنزیم فیتاز، 4- جیره کم فسفر + سین بیوتیک، 5- جیره کم فسفر + آنزیم فیتاز + سین بیوتیک بودند. وزن بدن و مصرف خوراک در هر دوره اندازه گیری و میزان افزایش وزن روزانه و ضریب تبدیل خوراک محاسبه شد. در پایان دوره هم غلظت سرمی کلسترول، لیپوپروتیین با چگالی بالا (HDL) و لیپوپروتیین با چگالی کم (LDL) و آنزیم آلانین آمینوترانسفراز (ALT) اندازه گیری شد.

یافته ها: 

در دوره رشد (7-24 روزگی) افزایش وزن پرندگانی که جیره های حاوی فیتاز، سین بیوتیک و سین بیوتیک به همراه فیتاز دریافت کردند بیشتر از پرندگان تغذیه شده با جیره شاهد یا جیره با کمبود فسفر بود و این پرندگان وزن زنده بالاتری داشتند (0/05<p). بازده لاشه تحت تاثیر مصرف سین بیوتیک، فیتاز و ترکیب سین بیوتیک و فیتاز قرار نگرفت. میزان تری گلیسرید در خون پرندگانی که با جیره با کمبود فسفر تغذیه شدند کمتر از پرندگان تغذیه شده با جیره های شاهد، حاوی سین بیوتیک و یا حاوی سین بیوتیک + فیتاز بود (0/05<p).

نتیجه گیری:

 استفاده از ترکیب سین بیوتیک + فیتاز در جیره هایی با کمبود فسفر، ضمن کاهش نیاز به منبع معدنی فسفر، سبب بهبود عملکرد رشد جوجه های گوشتی و همچنین کاهش دفع فسفر به محیط زیست می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p2524985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!