تاثیر بسته ی آموزشی نظریه ی انسان سالم بر خودکارآمدی و سلامت روان دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بسته آموزشی نظریه ی انسان سالم بر خودکارآمدی و سلامت روان دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه شهر فولادشهر انجام شد.

روش بررسی

روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با دوره پیگیری یک ماهه و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر فولادشهر در سال تحصیلی 1399-1400 بودند. تعداد این دانش آموزان 1200 نفر بود. جهت انتخاب نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری دردسترس، یک مدرسه متوسطه در شهر فولادشهر انتخاب شد و پرسشنامه های غربال گری سلامت روان و خودکارآمدی در بین دانش آموزان مدرسه توزیع گردید. در مرحله دوم از بین دانش آموزانی که سلامت روان و خودکارآمدی پایین تر داشتند و حاضر به مشارکت در پژوهش بودند،  30 دانش آموز انتخاب شده  و به تصادف در گروه های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش 13 جلسه 90 دقیقه ای نسخه تجدید نظر شده آموزش مبتنی بر نظریه انسان سالم را دریافت کردند و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. ابزار جمع آوری اطلاعات در مراحل پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری  شامل پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس و مقیاس سلامت روان کیز بود. به منظور بررسی و تجزیه وتحلیل از روش تحلیل واریانس با اندازه های مکرر استفاده شد.

یافته ها

نتایج به دست آمده نشان داد بسته آموزشی نظریه انسان سالم بر بهبود خودکارآمدی و سلامت روان دانش آموزان در مرحله پس آزمون تاثیر معناداری داشته است (001/0>p) و تاثیر در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (001/0>p).

نتیجه گیری

بنابراین طبق یافته های به دست آمده از این پژوهش می توان چنین نتیجه گیری نمود که بسته آموزشی نظریه انسان سالم روش مناسبی برای بهبود خودکار آمدی و سلامت روان دانش آموزان دختر دوره ی متوسطه دوم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2526454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!