جستجو و شناسایی هلیکوباکتر پلوروم در کبد و محتویات سکوم تعدادی از طیورگوشتی ارجاعی به درمانگاه های شهر تبریز، با استفاده از روش های کشت و PCR

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نقش بالقوه هلیکوباکتر پلوروم به عنوان عامل نوظهور ایجاد عفونت غذایی و یک بیماری مشترک بین انسان و دام ثابت شده است. این باکتری از محتویات سکوم، کبد و دوازدهء طیور تخم گذار و گوشتی و همچنین از محتویات دستگاه گوارش و مجاری صفراوی در موارد بیماری های التهاب معده ای - روده ای انسان، جدا شده است. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی آلودگی به هلیکوباکتر پلوروم در طیور گوشتی دارای علایم آنتریت ارجاعی به یکی از کلینیک های طیور سطح شهر تبریز بود. بدین منظور، تعداد 70 نمونه محتویات سکوم و 70  نمونه کبد مربوط به 14 گله جوجه گوشتی با استفاده از روش های کشت باکتریایی و PCR (Polymerase Chain Reaction) مورد ارزیابی قرارگرفت. بر اساس یافته ها، تعداد10 نمونه از محتویات سکوم مربوط به 2 گله متفاوت، در آزمایشات مربوط به کشت و نیز آزمون مولکولی PCR، از نظر وجود باکتری هلیکوباکتر پلوروم مثبت بودند، در حالی که هیچ یک از نمونه های کبد از این نظر مثبت نبود. با توجه به نقش هلیکوباکتر پلوروم در ایجاد تلفات وخسارت در طیور پرورشی و اهمیت اقتصادی مربوطه و جایگزینی آن در دستگاه گوارش طیور و امکان ایجاد آلودگی ثانویهء لاشه ها در حین عملیات کشتار و نیز زیونوز بودن بیماری مذکور ،  لذا باکتری فوق به عنوان یک عامل خطر بهداشتی تهدیدکننده سلامت مصرف کنندگان، همواره مطرح می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
229 تا 239
لینک کوتاه:
magiran.com/p2527383 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!