ساز و کارهای به کارگیری فناوری رایانش ابری در سازمان های امنیتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فناوری رایانش ابری، الگویی جدید در فناوری اطلاعات است که امروزه به دلایلی نظیر مزیت های بالقوه آن، سازمان‏ها،گرایش زیادی به سمت بهره برداری از خدمات ابری دارند. از آنجایی که رایانش ابری؛ منابع را از طریق شبکه و در محیط باز به اشتراک می گذارد، بایستی در به‏کارگیری آن  ملاحظات فراوانی مدنظر قرار گیرد. به تبع آن، سازمان ها و به ویژه سازمان‏های امنیتی که ماهیت، ماموریت ها و همچنین اطلاعات در گردش آنها از اهمیت خاصی برخوردار است، در به کارگیری فناوری رایانش ابری با چالش های عمده مواجه هستند. در این پژوهش کاربردی که با روش آمیخته (کمی- کیفی) انجام شده، ضمن معرفی مزیت‏های به‏کارگیری فناوری رایانش ابری، ابتدا چالش‏های مختلفی که سازمان‏های امنیتی در به‏ کارگیری این فناوری با آن مواجه هستند، جمع‏بندی شد و در ادامه، سازوکارهای به‏ کارگیری فناوری رایانش ابری به دو دسته سازوکارهای مدیریتی و فناورانه تقسیم شدند و در مجموع، 56 مولفه در قالب یک پرسشنامه محقق ساخته استخراج شد که چالش ‏ها، 20 مولفه، سازوکارهای مدیریتی و فناورانه نیز هر کدام 18 مولفه را به‏خود اختصاص دادند. اطلاعات از طریق مصاحبه، پرسشنامه، اسناد و مدارک، منابع الکترونیکی و وبگاه های معتبر علمی و نیز از دو روش کتابخانه ای و میدانی جمع آوری گردیده است. نتایج تجزیه و تحلیل سوالات پژوهشی نشان داد که پرسش شوندگان معتقدند 78.2% چالش های فناوری رایانش ابری، 85.06% سازوکارهای مدیریتی و 88.22% سازوکارهای فناورانهس استخراج شده، در حد زیاد و خیلی زیاد بر به کارگیری فناوری رایانش ابری در سازمان های امنیتی موثر است. هر کدام از فرضیه های پژوهشی نیز؛ با استفاده از آزمون خی دو مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند و با استفاده از آزمون فریدمن، مشخص شد که مولفه "هزینه های بالا برای ایجاد و تامین امنیت فناوری رایانش ابری در سازمان های امنیتی" با اولویت‏ترین چالش و مولفه "اتخاذ تدابیر لازم برای تست نفوذ و ارزیابی امنیتی زیرساخت های فناوری رایانش ابری در سازمان های امنیتی" با اولویت‏ترین سازوکار مدیریتی و مولفه "تامین زیرساخت ها، سامانه های امنیتی، سامانه های کنترلی و... برای پیاده سازی و امن سازی فناوری رایانش ابری در سازمان های امنیتی" با اولویت‏ترین سازوکار فناورانه در به کارگیری فناوری رایانش ابری در سازمان های امنیتی هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2528860 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!