مقایسه شاخص تحمل به آلودگی در دو گونه تاغ (Haloxylon aphyllum) و قره داغ (Nitraria schoberi) تحت شرایط گرد و غبار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناسایی گونه های گیاهی مناسب برای ایجاد کمربند سبز در اطراف شهرهای مناطق خشک و بیابانی به منظور کاهش آلودگی هوا دارای اهمیت است. شاخص تحمل به آلودگی هوا یکی از شاخص های شناخته شده برای تعیین تحمل گونه های گیاهی به آلودگی است. این تحقیق با هدف بررسی گرد و غبار بر روی خصوصیات فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی دو گونه شورپسند تاغ (Nitraria schoberi) و قره داغ (Haloxylon Aphyllum) و مقایسه اثر گرد و غبار بر روی شاخص تحمل به آلودگی هوا و تعیین گونه مناسب برای ایجاد کمربند سبز، به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی؛ با دو تیمار (بدون گرد و غبار و اعمال گرد و غبار) در سه تکرار به مدت 5 ماه و در شرایط گلخانه ای اجرا شد. به منظور بررسی اثر گرد و غبار، با استفاده از دستگاه شبیه ساز غبار بر روی نمونه ها با فاصله زمانی یک هفته ای (به میزان 5/1 g/m2/month) غباردهی انجام شد. پس از اتمام دوره آزمایش، پارامترهای آسکوربیک اسید، کلروفیل کل، محتوی نسبی آب و pH عصاره برگ اندازه گیری و در آخر شاخص تحمل به آلودگی هوای دو گونه محاسبه شد. نتایج نشان داد پارامتر کلروفیل کل در گونه قره داغ 19 درصد و محتوای نسبی کل 8 درصد نسبت به شاهد کاهش داشت در حالی که مقدار اسیدآسکوربیک در تاغ 11 درصد و در قره داغ به مقدار 14 درصد و pH عصاره برگ قره داغ 29 درصد نسبت به شاهد خود افزایش یافت. با توجه به مقدار APTI (15/8) گونه تاغ در مقایسه به قره داغ (41/7) و بدلیل اختلاف ارتفاع این دو گونه، تاغ گزینه مناسب تری برای کاشت در کمربند سبز به منظور کاهش آلودگی هوا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 161
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!