هم افزایی لینزولید و ریفامپین در مبارزه با جدایه های محیطی انتروکوکسی مقاوم به چند دارو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فاضلاب یکی از خطرناک ترین و مهم ترین منابع انتشار باکتری های بیماری زاست و تصفیه و تیمار آن ها همواره مویدحذف باکتری های بیماری زا نیست. انتروکوک ها به عنوان باکتری های بیماری زای فرصت طلب، سخت رشد و عامل عفونت های بیمارستانی، پراکندگی محیطی وسیعی دارند که یکی از مسیرهای انتقال آن ها به انسان، آب و فاضلاب می باشد. افزایش میزان مقاومت آنتی بیوتیکی در بین باکتری ها نشان دهنده نیاز به بررسی عوامل ضدباکتریایی جدید یا اثرات ترکیبی آن هاست. این مطالعه با هدف بررسی اثر ترکیبی لینزولید و ریفامپین در حذف انتروکوک های مقاوم به چند آنتیبیوتیک در دو پایگاه تصفیه فاضلاب استان گلستان انجام شد.

روش بررسی

گونه های انتروکوک از 80 نمونه ی حاصل از پایگاه های تصفیه فاضلاب در دو شهر استان گلستان (شمال ایران) شامل گرگان و بندرترکمن طی بهمن 1399 تا تیر1400 جدا شدند. جدایه ها بر اساس روش های تعداد احتمالی باکتری ها، فیلتراسیون، تست های میکروبیولوژیک و نهایتا با استفاده از ردیابی ژن اختصاصی توسط پرایمر ddlE با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز شناسایی شدند. الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی با روش کربی بایر و طبق دستورالعمل 2020-CLSI نسبت به شش کلاس آنتی بیوتیکی انجام شد. تعیین حداقل غلظت لینزولید در حالت منفرد و در ترکیب با ریفامپین با روش میکرودایلوشن براث انجام شد.   

یافته ها:

 پس از بررسی فنوتیپی و تشخیص مولکولی (PCR) نمونه های فاضلاب خام و تیمارشده، در40% نمونه های فاضلاب (32 نمونه) گونه های انتروکوک شناسایی گردیدند. تتراسایکلین کم اثرترین آنتی بیوتیک گزارش شد؛ به طوری که حدود 100 درصد جدایه های انتروکوکوس فکالیس و انتروکوکوس فاسیوم به آن مقاومت نشان دادند. فراوانی انتروکوکوس فکالیس مقاوم به لینزولید 11% تایید شد. در مجموع، 20 جدایه انتروکوکی (62/5%) دارای مقاومت چندگانه بودند. حداقل غلظت مهاری لینزولید و ریفامپین که رشد 90% جدایه ها را مهار کرد (MIC90) 1 میکروگرم بر میلی لیتر و 4 برابر کمتر از فرم منفرد لینزولید (4 میکروگرم بر میلیلیتر= MIC90) بود. ضمن این که هیچ یک از جدایه های انتروکوکی به ترکیب لینزولید/ ریفامپین مقاومتی نشان ندادند (0/001=P). 

نتیجه گیری

نتایج حاصل از این تحقیق، حضور انتروکوکسی های مقاوم به ونکومایسین و سایر آنتی بیوتیک ها را در تصفیه خانه فاضلاب تایید نمود. اثر مطلوب ترکیب لینزولید و ریفامپین در مهار کامل جدایه های انتروکی مقاوم به چند دارو، دلالت بر هم افزایی آن ها داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
196 تا 206
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529233 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!