بررسی ارتباط فاکتورهای تاثیرگذار بر شکستگی هیپ با پیامدهای ناشی از آن در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) در سال های 1399-1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

شکستگی و دررفتگی استخوان ران یک مشکل شایع و مختل کننده ی سلامت عمومی در سراسر جهان می باشد. یکی از مهم ترین راه ها برای کنترل و پیشگیری این شکستگی ها، شناسایی عوامل مرتبط شایع با پیامدهای شکستگی هیپ است که با شناسایی این عوامل می توان از پیامدهای نامطلوب این شکستگی ها جلوگیری کرد. بنابراین هدف از انجام این مطالعه، تعیین ارتباط فاکتورهای تاثیرگذار بر شکستگی هیپ با پیامدهای ناشی از آن بود.

روش بررسی

پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی-مقطعی بود که در بیمارانی که دچار شکستگی مفصل هیپ بودند، انجام شد. در این مطالعه، سرشماری پرونده ی 440 بیمار، اطلاعات بیماران در فاصله ی سال های 1399-1396 (بررسی سه ساله) بعد از بررسی معیارهای ورود و خروج وارد مطالعه شدند. فرم های ثبت اطلاعات طراحی شده با استفاده از اطلاعات پرونده پزشکی و تماس تلفنی با خانواده بیمار تکمیل شد. از نرم افزار SPSS  و آمار توصیفی (میانگین، میانه، کمینه و بیشینه) و استنباطی (آزمون دقیق فیشر، کای دو، تی مستقل و رگرسیون لجستیک) استفاده شد.

یافته ها:

 نتایج این مطالعه نشان داد بیشتر بیماران با شکستگی هیپ (73/9%)، بیماری زمینه ای داشتند. شایع ترین بیماری های زمینه ای در بیماران به ترتیب شامل پرفشاری خون (20/7%)، دیابت (13/2%) و بیماری قلبی (10/5%) بود. بیشترین علت مرگ و میر به ترتیب شامل کهولت سن (40/4%)، شیوع کووید-19 (20/2%)، سکته قلبی (11/7%)، آمبولی ریوی (10/6%) و عفونت زخم جراحی (10/6%) بود. شایع ترین علت شکستگی هیپ، پوکی استخوان (26/3 درصد) و سقوط از ارتفاع (24/7 درصد) بود. سطح تحصیلات (0/0001=P)، علل شکستگی (0/001=P)، نوع بیهوشی (0/001=P)، سابقه ی بستری در بخش های ویژه (0/001=P)، بستری مجدد (0/0001=P)، سن (0/001=P) و سطح مراقبت از خود (0/001=P) با مرگ و میر این بیماران ارتباط معنی داری داشته است. نوع جراحی (0/038=P)، سابقه ی بستری در بخش های ویژه (0/001=P)، سابقه ی ترانسفوزیون خون (0/021=P) و سطح مراقبت از خود(0/001=P) نیز با طول مدت بستری بیماران دارای شکستگی هیپ ارتباط معنی داری داشت.

نتیجه گیری:

 با شناسایی عوامل تاثیرگذار بر مدت زمان بستری و مرگ و میر بیماران با شکستگی هیپ، شاهد نتایج بهتر عمل جراحی، اقامت کوتاه تر در بیمارستان، عارضه ی کمتر پس از عمل جراحی و کاهش مرگ و میر خواهیم بود و برخی از فاکتورهای دخیل مانند پوکی استخوان قابل پیشگیری اند که می توان با آموزش به موقع از آن ها پیشگیری نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
266 تا 277
لینک کوتاه:
magiran.com/p2529239 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!