مغول شناسی ایرانی و نسبت آن با دو شاخه ی مغول شناسی مارکسیستی و غربی در تاریخ نگاری دوره پهلوی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مغول شناسی ایرانی در کنار دوشاخه ی مغول پژوهی مارکسیستی و اروپایی، صورتبندی سه گانه ی مغول شناسی دوره ی پهلوی را تشکیل دادند. در این میان، مغول شناسی ایرانی به دلیل تمایز در مبانی روش شناختی و بینش تحلیلی متفاوت و نیز پیوندش با شاکله ی گفتمانی- ایدیولوژیکی دوره ی پهلوی، نوع خاصی از مغول پژوهی را عرضه کرد که واجد چند خصلت مهم بود: عدم اتکای آن به مبانی روش شناسی منسجم، فقدان رویکردهای تحلیلی متکی بر بنیان-های نظری- مفهومی، پیوند آن با گفتمان ملی گرایانه ، غلبه ی گرایش های ایران گرایانه و بعضا ایران ستایانه و سیطره ی رویکرد نخبه گرایانه در آن. مغول شناسی ایرانی تحت تاثیر این خصلت ها، به گفتمان ایدیولوژیکی کلان تری پیوند خورد و روایت خود از تاریخ عصر مغول را حول محور کلان روایت رستاخیز فرهنگی ایران صورت بندی کرد. بر مبنای چنین وضعیتی، فرضیه ی این پژوهش بر این مدعا استوار است که مغول شناسی ایرانی، در نسبت با دو شاخه ی مغول پژوهی معاصر خود، نتوانست افق هایی نو در این شاخه ی مطالعاتی بگشاید اما موفق شد تاریخ ایران عصر مغول را به مثابه دوره ای طلایی روایت کند و با مرکزیت بخشیدن به نظریه ی رستاخیز فرهنگی و تداوم هویت ایرانی، به شکلی تفاخرآمیز، گفتمان ایدیولوژیکی دوره ی پهلوی را تقویت کند. در این پژوهش تلاش می شود به روشی تحلیلی درجه ی اعتبار این فرضیه سنجیده شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
283 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p2530750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!