در جست وجوی مفاهیم و مولفه های سکونت در معماری (از منظر اندیشه های مارتین هایدگر، کریستیان نوربرگ شولتز و معماران معاصر غرب)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
انسان امروزی با بحران های فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی بسیاری روبه رو است. یکی از مهم ترین عوامل ایجاد این بحران ها در حوزه معماری و شهرسازی، بنابر سکونت نامطلوب انسان بر روی کره زمین بروز یافته است که ذیل مفهومی کلی با عنوان «بحران سکونت» بدان پرداخته اند. آغاز سکونت انسان را می توان به سکنی گزیدن انسان های بدوی در غارها و تلاش آن ها برای رسیدن به مولفه هایی همچون امنیت و آسایش محیطی دانست اما مادامی که از زمان حضور آدمی بر روی کره خاکی در اعصار مختلف می گذرد سکونت به امری پیچیده و گسترده تری تبدیل شده است از این رو شناخت و فهم دقیق نسبت به مفهوم سکونت و مولفه های تاثیرگذار آن اعم از عوامل فیزیکی، ذهنی و روانی، در مسیر ارتقاء کیفیت زندگی انسان حایز اهمیت است به این منظور هدف این پژوهش ارایه چارچوب مفهومی برای فهم بهتر مولفه های سکونت در معماری از منظر صاحب ‎نظران حوزه سکونت است. پژوهش حاضر با روش تحقیق کیفی و با تکیه بر راهبرد استدلال منطقی انجام پذیرفته است. نخست، به گردآوری اطلاعات از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی در آراء صاحب نظران منتخب (مارتین هایدگر، کریستیان نوربرگ شولتز، آموس راپوپورت، ریچارد راجرز، کریستوفر الکساندر، چارلز جنکس، رابرت ونتوری) پرداخته شده است سپس با روش تحلیل محتوای کیفی، مولفه های سکونت از منظر صاحب نظران استخراج شده و با استدلال منطقی و مقایسه آراء صاحب نظران با یکدیگر به ارایه مدل مفهومی در باب سکونت پرداخته شده است. در این پژوهش پنجاه و چهار مولفه حایز اهمیت برای سکونت از منظر صاحب نظران استخراج گردید که با تطبیق این مولفه ها و دسته بندی آن ها، در شش گروه کلی ساماندهی شدند این آراء و نظرات در طیفی از مباحث «مفهومی/نظری» تا «کالبدی/ عملی» قرار می گیرند و هرچه از جنبه های عینی و کمی به سمت جنبه های ذهنی و کیفی به صورت توامان با هم حرکت کنیم سبب اعتلای کیفیت طراحی معماری و سکونت انسان در آن خواهد شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
147 تا 166
لینک کوتاه:
magiran.com/p2531756 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!