مدل سازی حذف فلزات سنگین از پساب صنعتی با استفاده از خاکستر و پوسته برنج با منطق فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

گسترده شده صنایع در جهان، محدودیت منابع و مصرف روز افزون آب محققین را برآن داشته است که تصفیه فاضلاب ها، نسبت به گذشته مورد توجه بیشتر قرار گیرند. تصفیه فاضلاب، به منظور تثبیت مواد آلی تولیدی، استفاده مجدد از آب و مواد جامد ناشی از تصفیه فاضلاب و همچنین قابل تخلیه کردن پساب در محیط و محافظت از محیط زیست انجام می پذیرد.

روش

این تحقیق با روش مدل سازی اطلاعات تصفیه بیولوژیکی با استفاده از منطق فازی مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از روش های مقرون به صرفه برای تصفیه پساب بهداشتی پالایشگاه  مدل سازی با استفاده از روش منطق فازی است. سیستم های استنتاج فازی یک چهار چوب محاسباتی پرطرفدار بر مبنای مفهوم مجموعه های فازی، قواعد if-then و استدلال فازی هستند. این دسته از سیستم ها دارای کاربرد موفقی در زمینه های کنترل خودکار، طبقه بندی داده ها، تحلیل تصمیم، سیستم های خبره، پیش بینی سری های زمانی، رباتیک و تشخیص الگوها هستند. در این تحقیق از نرم افزارMATLAB R2012 برای مدل سازی منطق فازی به روش ممدانی استفاده گردیده است. اطلاعاتی که از جدول ها در مقاله " H.A. Hegazi. 2013 "به دست آمده است.

یافته ها

با بررسی کلیه ی نمودارها و مدل دریافتیم که مدل سازی انجام شده قابل اتکا بوده و می توان از آن برای بدست آوردن نتیجه ی آزمایش های دیگر بدون انجام آزمایشات استفاده نمود. همچنین بهترین شرایط عملیاتی را می توان غلظت های جاذب پوسته برنج 50، 60، 60، 60، 60، برای حذف فلزات Fe، Pb، Cd، Cu و Ni نامید. برای جاذب خاکستر غلظت های جاذب 60، 60، 60، 50 و 60 به ترتیب برای فلزات غلظت بهینه جاذب نامید. همچنین از بین دو جاذب، پوسته برنج جاذب بهتری می باشد.

نتیجه گیری

دقت مدل در حدود 95% به دست آمد و قابل اعتماد بودن مدل را ثابت کرد. همچنین می توان نتیجه گرفت که خاکستر و پوسته برنج به عنوان جاذب های طبیعی بسیار خوب عمل کرده و بازده حذف تا حدود 90% به بالا داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!