بررسی بی هنجاری های ژئوشیمیایی مرتبط با میادین نفتی با استفاده از تطبیق داده های مغناطیس سنجی و تصاویر ماهواره ای، مطالعه موردی: دشت مغان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در سال های اخیر روش های اکتشافی مبتنی بر مطالعه دگرسانی های ناشی از نشت هیدروکربور از سنگ مخزن به طرف سطح زمین موردتوجه قرار گرفته است. ازآنجایی که این نشت ها به صورت هاله هایی عمودی در بالای نفت گیرها رخ می دهد، محل نشت آن ها دارای انطباق نسبی با موقعیت نفت گیر های دارای هیدروکربور می باشد. هدف از این مطالعه، پردازش و تفسیر داده های زمین شناسی، دورسنجی، ژیوشیمیایی اکتشافی سطحی حوضه رسوبی مغان و سپس تطبیق نتایج حاصل از این داده ها با مناطق محتمل غنی از هیدروکربور می باشد. در مطالعات دورسنجی، روش های نسبت گیری باندی، ترکیب رنگی RGB و آنالیز مولفه های اصلی جهت شناسایی دگرسانی های آهن فروس، ژیپس جایگزین کربنات ها و کانی های رسی مورداستفاده قرار گرفت. همچنین بی هنجاری های مغناطیس سطحی توسط اعمال فیلترهای آنالیز سیگنال تحلیلی، مشتق اول و ادامه فراسو بر روی داده های مغناطیس زمینی شناسایی گردیدند. انطباق تراکم بی هنجاری های ژیوشیمیایی مثبت ابتدا با لایه طاقدیس ها و سپس با لایه تلفیقی گسل و طاقدیس های منطقه نشان داد با توجه به ضرایب کارایی، دگرسانی کانی های کربناته و ایلیت شاخص ترین دگرسانی های مشاهده شده روی طاقدیس ها در سطح زمین و دگرسانی کانی های آهن فروس و بی هنجاری های مغناطیسی سطح کم ترین آن ها می باشند. همچنین تراکم بی هنجاری های ژیوشیمیایی مثبت بر روی طاقدیس ها بیشتر از مناطق فاقد طاقدیس هاست و در صورتی که از گسل ها نیز استفاده شود، این تراکم تقریبا دو برابر خواهد شد. این موضوع نشت احتمالی هیدروکربورها از مخازن به سطح زمین و ایجاد بی هنجاری های ژیوشیمیایی بالای مخازن را اثبات می نماید. از این یافته می توان برای کشف محل تقریبی مخازن مدفون در منطقه کمک گرفت و هزینه عملیات حفاری را به طور قابل ملاحظه کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
468 تا 488
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!