بررسی اضطراب، کیفیت خواب و کیفیت زندگی کاری تکنولوژیست های اتاق عمل در همه گیری کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پرسنل مراقبت بهداشتی یکی از گروه های آسیب پذیر در رابطه با بیماری کووید-19 می باشند و مواجهه تکنولوژیست های اتاق عمل با عوامل مخاطره آمیز جسمی و روحی به ویژه در شرایط همه گیری کرونا می تواند بر زندگی کاری آن ها نیز تاثیر گذار باشد. این مطالعه با هدف بررسی اضطراب، کیفیت خواب و کیفیت زندگی کاری تکنولوژیست های اتاق عمل در  شرایط همه گیری کوید-19 انجام شد.

مواد و روش ها

این پژوهش یک مطالعه مقطعی توصیفی-تحلیلی بود که در سال 1400 بر روی 80 نفر از تکنولوژیست های اتاق عمل بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش نمونه گیری غیرتصادفی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه اضطراب اسپیلبرگر، پرسشنامه کیفیت خواب پتزبورگ و پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون بود. پس از تکمیل پرسشنامه ها توسط واحدهای پژوهش، اطلاعات وارد نرم افزار  SPSSنسخه 22 شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

در این مطالعه 80 تکنولوژیست اتاق عمل با میانگین سنی 33/5 مورد مطالعه قرار گرفتند که 22 نفر آن ها مرد و 58 نفر آن ها زن بودند. یافته ها نشان می دهد که میانگین اضطراب تکنولوژیست های اتاق عمل 9/90±46/67 بود که سطح متوسط قرار دارد و میانگین نمره کیفیت خواب آنها 3/53±8/63 و به نسبت پایین است. همچنین میانگین کیفیت زندگی کاری آن ها 16/47±66/30 بوده که در سطح متوسط قرار دارد. بررسی نتایج نشان داد کیفیت زندگی کاری با اضطراب و کیفیت خواب تکنولوژیست های اتاق عمل ارتباط معناداری دیده می شود (0/05>P). بدین ترتیب که با افزایش کاهش میزان اضطراب و بهبود کیفیت خواب، کیفیت زندگی کاری آنها بهبود می باید.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که اضطراب و کیفیت خواب تکنولوژیست های اتاق عمل می تواند بر کیفیت زندگی کاری آنها تاثیر گذار باشد؛ در نتیجه با انجام اقدامات مناسب در جهت کاهش میزان اضطراب و بهبود کیفیت خواب می توان باعث بهبود سطح کیفیت زندگی کاری تکنولوژیست ها و افزایش بهره وری بیمارستان و خدمت رسانی مناسب به بیماران گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532351 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!