تاثیرات تلقیح باکتری Bacillus amyloliquefaciens بر رقم حساس و متحمل گندم (Triticum aestivum L.) در شرایط تنش شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
جمعیت دنیا روز به روز در حال افزایش است و وسعت خاک های مناسب کشاورزی برای تامین غذا، کافی نمی‎باشد. با توجه به ارزش غذایی گندم و نقش آن در تامین غذا، ناچار باید ازخاک های نامرغوب و آب های شور برای کشاورزی بهره گرفت تا مشکل کمبود غذا در جهان تعدیل شود. بنابراین استفاده از آب های شور برای آبیاری در این شرایط اجتناب‎ناپذیر است. برای حل مشکل شوری، راهکارهای زیادی وجود دارد. اخیرا توجه خاص به استفاده از باکتری های محرک رشد برای تعدیل اثرات شوری شده است. تلقیح میکروبی برای کاهش تنش شوری، روش بهتری نسبت به روش‎های دیگر است زیرا هزینه‎های تولید و مخاطرات زیست محیطی را به حداقل می رساند. هدف از این تحقیق، بررسی تغییرات محتویات گیاهی و پرولین، فعالیت‎های کاتالاز (CAT) و گوایکول پراکسیداز (GPx) و الگوی باند پروتیین پس از تلقیح توسط Bacillus amyloliquefaciens و مقایسه با گیاهان غیر تلقیح شده بود.
مواد و روش ها
به منظور بررسی اثر باکتری باسیلوس که گونه ای ازباکتری PGPR می باشد، آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی در سه تکرار در گلخانه دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز انجام شد. از دو سطح شوری (0 و 200 میلی‎مولار) به عنوان فاکتور اول، کاربرد باکتری (بصورت تلقیح و عدم تلقیح به گیاه) به عنوان فاکتور دوم و رقم گندم (حساس و مقاوم) به عنوان فاکتور سوم، استفاده شد. اعمال تنش شوری در مرحله چهار برگی انجام شد. در حین اعمال تنش شوری، سوسپانسیون حاوی باکتری باسیلوس به خاک تزریق می شد. نمونه برداری از برگ ها، 24 ساعت پس از اتمام تنش شوری انجام شد و همه سنجش های آزمایشگاهی از قبیل اندازه‎گیری فعالیت آنزیم‎های پراکسیداز، میزان پرولین و غلظت پروتیین روی بافت برگ انجام گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SAS تجزیه شده و مقایسه الگوی باند پروتیینی با روش SDS PAGE انجام شد.
یافته ها
نتایج نشان داد که کاربرد باکتری در شرایط تنش شوری، باعث افزایش میزان پرولین و فعالیت آنزیم کاتالاز در هر دو رقم حساس و مقاوم شد. اما آنزیم پراکسیداز در رقم مقاوم در شرایط تنش، افزایش پیدا نکرد. همچنین میزان پروتیین کل را در رقم حساس افزایش داد. اثر باکتری روی وزن صد دانه معنی‎دار نشد، اما از آنجا که وزن صد دانه از پارامتر های رشدی است که به سختی تغییر می کند، کوچکترین تغییر در آن می تواند موثر باشد که در این طرح مشاهده شد. نهایتا کاربرد این باکتری باعث تغییراتی در الگوی باندهای پروتیینی در رقم حساس و مقاوم، در شرایط تنش و عدم تنش شوری شد که این تغییرات شامل حذف باند پروتیینی یا بیان بیشتر آن در شرایط مختلف تنش در مقایسه با شرایط نرمال بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
522 تا 534
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!