بررسی اثر مینرالوژی و خصوصیات فیزیکومکانیکی سنگ منبع بر مقاومت فشاری بتن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کانی شناسی و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی سنگهای مورد استفاده در تولید سنگدانه ها، ازمهمترین پارامترها جهت تصمیم-گیری در انتخاب روش مصرف آنها برای اهداف مختلف مهندسی است. بتن از آن دسته فرآورده های تولیدی در صنعت ساختمان می باشد که بیشترین مصرف سنگ را بصورت مصالح خرده سنگی شن و ماسه در ساختمان خود دارد. در این مقاله اثر مینرالوژی و همچنین خصوصیات فیزیکومکانیکی سنگدانه بر مقاومت فشاری بتن با رده مقاومتی C25 مورد بررسی قرار گرفته است سنگهای منبع سنگدانه های مورد تحقیق، توده های نفوذی با ترکیب آندزیت و بازالت و سنگهای آهکی کریستالیزه و دولومیت می باشند که در شرق شهر اردبیل (ایران) رخنمون دارند. بمنظور انجام تحقیق، تعداد 20 نمونه از معادن و کارگاه-های شن و ماسه فعال در منظقه برداشت و آزمایشات فیزیکی و مکانیکی و سنگ نگاری و کانی شناسی بعمل آمد. سپس نسبت اجزای سازنده بتن بروش ACI مشخص گردید بطوریکه در کلیه طرح ها نسبت آب به سیمان ثابت نگه داشته شده و هیچ نوع افزودنی مصرف نشده است. برای تجزیه و تحلیل نتایج، توده سنگهای منطقه براساس جنس و ترکیب کانی شناسی به چهار رده تقسیم شده و اثر خصوصیات فیزیکومکانیکی آنها بر مقاومت بتن در هر رده بطور جداگانه بررسی شد. نتایج نشان می دهند که مقاومت بتن ساخته شده با توده سنگ آندزیتی (رده II) دارای بالاترین مقدار و رده IV (توده سنگ دولومیتی) دارای کمترین مقدار مقاومت می باشد همچنین بتن ساخته شده با سنگهای آهکی (رده III) بسته به خصوصیات متفاوت کانی شناسی و فیزیکومکانیکی، طیف گسترده ای از مقاومت را ارایه می دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 47
لینک کوتاه:
magiran.com/p2533232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!