شواهد مولکولی، تجزیه و تحلیل عوامل خطر، و تغییرات هماتولوژی مرتبط با انتشار تیلریا در گوسفند وحشی موفلون در قفس در پنجاب، پاکستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه: 

اقدامات انسان در طبیعت و تعامل بین حیوانات اهلی و وحشی از عوامل موثر در ظهور پاتوژن های جدید در حیوانات وحشی است. تیلریوز یک مشکل نوظهور سم داران وحشی به ویژه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان است.

هدف

این مطالعه به بررسی عفونت تیلریا با استفاده از روش های مولکولی و آنالیز هماتولوژی پرداخته است.

روش کار

این مطالعه بر روی 103 گوسفند وحشی موفلون در قفس موجود در هشت باغ وحش تفریحی و پارک حیات وحش مختلف در پنجاب، پاکستان به منظور بررسی شیوع ژنوتیپی تحت گونه تیلریا با هدف قرار دادن 18S rRNA و یافتن شواهد مولکولی برای انتشار تیلریا بین گوسفندان اهلی و وحشی با استفاده از تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک انجام شد. ارتباط عوامل خطر مفروض و اثر تحت گونه تیلریا بر روی پارامترهای مختلف هماتولوژی نیز مورد بررسی قرار گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که تحت گونه تیلریا به ترتیب در 8 (59/14%-99/3 :95% CI ,77/7%) و 11 (12/18%-07/06 :95% CI ,68/10%) حیوان بر اساس مشاهدات میکروسکوپی و نتایج حاصل از PCR شایع بود. تجزیه و تحلیل فیلوژنتیک ژن 18S rRNA تحت گونه تیلریا جدا شده از موفلون شباهت زیادی را با تیلریا آنولاتا جدا شده از حیوانات اهلی نشان داد. تجزیه و تحلیل عوامل خطر نشان داد که آلودگی به کنه، بهداشت محوطه، سابقه قبلی آلودگی به کنه ها و وجود کنده های چوبی در محوطه به طور معنی داری (P<0.05) با وقوع عفونت تیلریا در گوسفندان موفلون در قفس در پاکستان مرتبط بود. علاوه بر این، کاهش معنی داری در پارامترهای خونی مانند PCV، تعداد گلبول های قرمز، هموگلوبین و پلاکت ها در حیوانات تیلریا مثبت مشاهده شد.

نتیجه گیری:

 این مطالعه اولین گزارش در سطح مولکولی برای مشخص کردن انتشار تحت گونه تیلریا بین گوسفند وحشی در قفس و حیوانات اهلی پاکستان است و در توسعه استراتژی های کنترلی برای ظهور تیلریوز در حیوانات وحشی در قفس مفید خواهد بود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
349 تا 357
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!