ارائه الگوی مدل ارتباطی سرمایه اجتماعی و رفتارهای پرخطر با هویت اجتماعی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از پژوهش حاضر نقش هویت اخلاقی و سرمایه اجتماعی و مسیولیت پذیری بر رفتارهای پرخطردر دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بود.

روش کار

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در رشته پزشکی کرمانشاه (مجموعا  2000 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 می باشد با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری دردسترس نمونه ای به حجم 322 نفر، انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه رفتارهای پر خطر ازمقیاس رفتارهای پر خطر (YRBSS)، پرسشنامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، پرسشنامه مسیولیت پذیری کالیفرنیا (1987) و پرسشنامه هویت اخلاقی آکو بینو و رید (2002) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین، انحراف معیار، رسم نمودارها) و آمار استنباطی استفاده شد. به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از آلفای کرونباخ ، برای بررسی نرمال بودن توزیع داده ها از شاخص های کجی و کشیدگی و به منظور بررسی روابط بین متغیرها از تحلیل مسیر استفاده شد. جهت انجام این آزمون ها از نرم افزارهای SPSS23 و Smart PLS استفاده شد.

یافته ها: 

نتایج پژوهش حاضر نشان داد هویت اخلاقی، سرمایه اجتماعی بر رفتارهای پر خطر دانشجویان دانشگاه  علوم پزشکی کرمانشاه اثر معنی داری دارد.

نتیج گیری: 

دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برای آموزش و آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با حوزه هویت اجتماعی و سرمایه اجتماعی و رفتارهای پرخطر با و مولفه های تشکیل دهنده آن، دوره ها یا کلاس های آموزشی خاصی را در قالب فعالیت های فوق برنامه طراحی و اجرا کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
98 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!