امکان سنجی استفاده از گوشی های هوشمند در بازسازی معماری داخلی ساختمان بدون استفاده از نقاط کنترل داخلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

محدودیت زمین در شهرهای بزرگ، باعث رشد و توسعه آنها در بعد عمودی مانند احداث ساختمان های چندطبقه و بلندمرتبه و چندمنظوره با تراکم بالا و نیز سازه های تودرتو و زیرزمینی مانند مترو و زیرساخت های شهری مانند کابل های برق، لوله های آب و گاز و پارکینگ های زیرزمینی شده است. تمام این موارد با توجه کمبود زمین، باعث افزایش ارزش زمین شده و از طرف دیگر باعث به وجودآمدن مسایل فنی و حقوقی جدید و پیچیده ای در مباحث مربوط به کاداستر گردیده است. به منظور پاسخگویی به مسایل فنی و حقوقی جدید و برای مدیریت بهتر دنیای سه بعدی، ضروری است تا بعد سوم به کاداستر دوبعدی موجود اضافه شود؛ بنابراین توجه به مدل ها و فرایندهایی که پاسخگوی شرایط جدید باشند، ضروری است. مدل اطلاعات ساختمان (BIM) نشان داده است که قابلیت پشتیبانی فنی و حقوقی برای استفاده در کاداستر سه بعدی را دارد. برای تهیه BIM از ساختمان های موجود سه روش عمده وجود دارد: 1) استفاده از اسناد و مدارک موجود، 2) استفاده از اسکنرهای لیزری و 3) استفاده از روش فتوگرامتری. اشکال اساسی به کارگیری اسناد و مدارک موجود، عدم نمایش وضع موجود ساختمان و اجزای داخلی آن است. استفاده از دستگاه های اسکنر لیزری نیز بسیار پرهزینه و معمولا در پروژه های بزرگ توجیه اقتصادی دارد. مرحله تارگت گذاری در استفاده از روش فتوگرامتری نیز به دو دلیل دشوار است: 1) زمان بر بودن فرایند انجام کار، شامل چسباندن تارگت ها و اندازه گیری آنها، 2) چسباندن تارگت روی پوشش دیوارهای داخلی مانند گچ، رنگ و یا کاغذ دیواری که باعث خرابی و آسیب به ساختمان می شود. در این تحقیق، با استفاده از یک گوشی همراه هوشمند و تولید ابر نقاط متراکم، مسیله مقیاس قبل از ورود به فضای داخلی ساختمان ها تامین شد و علاوه بر افزایش سرعت و دقت در تهیه BIM، مرحله چسباندن و اندازه گیری تارگت ها و آسیب به پوشش های داخلی ساختمان نیز حذف شد. نتایج به دست آمده نشان می دهد این روش با وجود استفاده از کمترین امکانات موجود، به دقت یک تا دو سانتی متر می رسد. دقت به دست آمده نشان می دهد که امکان استفاده از گوشی های هوشمند به منظور تهیه جزییات موردنظر معماری داخلی ساختمان ها وجود دارد و نتایج آن برای تهیه BIM قابل قبول است.

زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534878 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!