بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در زمینه عفونت گوش میانی در کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 عفونت گوش میانی، دومین بیماری شایع کودکان در جهان محسوب می شود و مادران نقش مهمی در زمینه پیشگیری از این بیماری در کودکان دارند. پژوهش حاضر با هدف تعیین آگاهی، نگرش و عملکرد مادران در زمینه رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت گوش میانی در شیرخواران انجام شد.

روش ها

این مطالعه از نوع تحلیلی- مقطعی بود که به روش نمونه گیری تصادفی، بر روی 240 مادر دارای کودک شیرخوار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی- درمانی شهر اراک در سال 1400 انجام گردید. اطلاعات به وسیله پرسش نامه ای که روایی و پایایی آن پیش تر مورد تایید قرار گرفته بود، جمع آوری شد. داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی شامل ضریب همبستگی Spearman و آزمون Independent t در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. 05/0 > P به عنوان سطح معنی داری در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین سن کودکان، 05/6 ± 40/11 ماه گزارش گردید. 194 نفر (8/80 درصد) از مادران خانه دار بودند. سطح آگاهی 2/16 درصد از مادران در زمینه عفونت گوش میانی مطلوب و 1/67 درصد متوسط بود. سطح نگرش 5/7 درصد متوسط و 5/92 درصد مطلوب به دست آمد. همچنین، نمره عملکرد مادران در 3/58 مطلوب، 2/39 درصد متوسط و 5/2 درصد ضعیف گزارش شد. ارتباط معنی داری بین نمره آگاهی با نگرش (001/0 > P، 320/0 = r) و عملکرد (050/0 > P) وجود داشت. متغیرهای دموگرافیک شامل تحصیلات مادر، تعداد فرزندان و درامد ماهیانه، آگاهی و نگرش 118/0 درصد از واریاس عملکرد مادران در زمینه پیشگیری از عفونت گوش میانی در شیرخوار را پیش بینی می کرد.

نتیجه گیری

مادران آگاهی و عملکرد ضعیف و متوسطی در زمینه پیشگیری از عفونت گوش میانی داشتند. عوامل زمینه ای مادر شامل تحصیلات و میزان درامد خانوار در این زمینه موثر می باشد. بنابراین، برنامه ریزی آموزشی جهت بهبود آگاهی و عملکرد مادران ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
328 تا 335
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535070 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!