مطالعه سرواپیدمیولوژی هیداتیدوزیس به روش الایزا با استفاده از AgB در پرسنل نظامی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هیداتیدوزیس نوعی بیماری انگلی مهم است که توسط مرحله لاروی اکینوکوکوس گرانولوزوس ایجاد می شود. این بیماری یکی از مشکلات بهداشتی مهم در نقاط مختلف جهان از جمله ایران است. بیماری در ارگان های مختلف بویژه در کبد و ریه ها سبب ایجاد عوارض متعدد می شود. به نظر می رسد نیروهای نظامی به دلیل حضور در ماموریت های مختلف در شرایط اقلیمی، جغرافیایی و امنیتی متفاوت از خطر آلودگی بالایی برخوردار باشند. این مطالعه به منظور تعیین میزان شیوع سرمی هیداتیدوزیس در پرسنل یک واحد نظامی اجرا گردید.

روش ها:

 طی یک مطالعه مقطعی که در سال 1399 انجام شد، آنتی ژن B (AgB) به روش Oriol از مایع کیست هیداتید گوسفندی (HCF) تهیه شد. تعداد 205 نمونه سرم تهیه و به روش الایزا با استفاده از آنتی ژن B مورد ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها: 

از 205 نمونه مورد بررسی، 30 مورد (14/6%) به روش الایزا با استفاده از آنتی ژن B پاسخ مثبت نشان دادند. بیشترین موارد مثبت در پرسنل 39-30 ساله (63/3%)، مشغول به کار در رده عملیاتی (76/7%)، با 20-11 سال سابقه خدمت (43/3%)، دارای تحصیلات دانشگاهی (96/7%) و ساکن در مناطق شهری (80%) مشاهده شد. علاوه بر این افراد مصرف کننده آب چشمه/ جوشیده/ معدنی (53/3%) که برای شستشوی سبزیجات از نمک و سرکه (50%) استفاده می کردند، بالاترین میزان سرم مثبت را داشتند. بر اساس تجزیه و تحلیل آماری، بین متغیرها و مثبت بودن تست الایزا با آنتی ژن B رابطه معناداری وجود نداشت (0/05>p).

نتیجه گیری:

 شیوع سرمی بالای آنتی بادی های IgG ضد آنتی ژن B کیست هیداتید در نیروهای نظامی، اهمیت برنامه های آموزشی بهداشتی با کیفیت بالا را در این جوامع نشان می دهد. غربالگری و پیگیری وضعیت افراد دارای سرم مثبت نیز توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1630 تا 1638
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535476 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!