طراحی مدل نوآوری فراکتال پایدار: مطالعه موردی پارک های علم و فناوری

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

امروزه نوآوری پایدار به یکی از الزامات جهان تبدیل شده بطوری که اغلب مدیران که دغدغه محیط پیرامونی را دارند از این نوع نوآوری به منظور پایداری در محیط پرتلاطم و آشوبناک و هم چنین تطبیق خود به آن می پردازند.

هدف

این پژوهش به دنبال ارایه مدلی است که هم بتوان با آن پویایی های موجود در نوآوری را در نظر گرفت و هم با عوامل پایداری در کسب وکارها منطبق شد. 

روش

پژوهش حاضر کیفی و از نوع اکتشافی است. در این پژوهش مولفه های مورد نظر مدل نوآوری فراکتالی پایداری به کمک روش هایدگر طبقه بندی شد و اصالت آنها به کمک روش ماتریس ایرانی مورد سنجش قرارگرفت. علاوه براین به منظور اولویت بندی مولفه ها در برابر شاخص ها از روش ماتریس ارزیابی اثرات سریع، سپس از مدل چهار سطحی کانونی به منظور ارایه مدل استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق پارک های علم و فناوری فعال در حوزه نوآوری در استان تهران بوده که 10 نفر از میان آنها به عنوان نمونه (خبره) انتخاب و با کمک مصاحبه نیمه عمیق و پرسشنامه، داده های حاصل شده با کمک نرم افزار اکسل مورد تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

نتایج این پژوهش نشان دهنده آن است که مدل نوآوری پایدار فراکتالی دارای 30 مولفه بوده که در آن مولفه های اقتصاد مدور، تحول بزرگ در مقیاس، قابلیت خارجی، بهره وری منابع، هم آفرینی ذینفعان، ارزیابی رقابتی، نوآوری صرفه جو دارای بیشترین اهمیت و اولویت بندی هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
191 تا 224
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535805 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!