مقایسه تاثیر هشت هفته تمرین در آب، خشکی و ترکیبی آب و خشکی به روش بوردنکو بر میزان درد و کیفیت زندگی زنان مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس (MS)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

درد حسی ناخوشایند است که با آسیب بافتی ارتباط دارد، درد های عصبی در بیماری MS از جمله آن است که به سیستم اعصاب مرکزی مربوط می شوند. کیفیت زندگی نیز یک عامل ذاتی چند بعدی است که متاثر از وضعیت های جسمانی و روانی فرد است. هدف از این پژوهش، تفاوت اثر هشت هفته تمرین در آب، خشکی و ترکیبی آب و خشکی به روش بوردنکو بر میزان درد و کیفیت زندگی زنان مبتلا به  MSبود.

روش کار

در این پژوهش به روش کار آزمایی بالینی (RCT)، 31 زن مبتلاء به MS با دامنه سنی 50-30 سال و 5/4 > EDSS در سه گروه و به مدت 12 هفته تحت تمرین های بوردنکو در محیط های تمرینی مختلف قرار گرفتند. میزان درد افراد از روی مقیاس دیداری درد (VAS) و میزان کیفیت زندگی با پرسشنامه (SF-36)  اندازه گیری شد. نتایج آزمون کروسکال والیس در سطح خطای0/05 محاسبه انجام شد.

یافته ها: 

نتایج نشان داد در پیش آزمون متغیرهای درد و کیفیت زندگی بین سه گروه مداخله تمرینی اختلاف معناداری وجود نداشت (0/05<P). برای بررسی اثر بخشی تمرین ها در روند کاهش درد و افزایش کیفیت زندگی در محیط های مختلف ورزشی مقایسه قبل و بعد از تمرین انجام شد. نتایج آزمون ویلکاکسون زوجی نشان داد که در هر یک از گروه های تمرینی آب، خشکی و ترکیبی آب و خشکی کاهش معنا داری در درد و افزایش معنا داری در کیفیت زندگی، نسبت به پیش آزمون مشاهده شد (05/0>P). همچنین آزمون کروسکال والیس در پس آزمون نشان داد بین سه نوع محیط تمرینی خشکی، آب و ترکیبی آب و خشکی، تفاوت معنا داری در درد و کیفیت زندگی وجود  نداشته است (0/05<P).

نتیجه گیری: 

هر یک از محیط های تمرینی در آب، خشکی و ترکیبی آب و خشکی می توانند کارایی لازم را در کاهش درد و افزایش کیفیت جسمانی و روانی بیماران MS داشته باشند. همچنین این افراد با توجه به نبود تفاوت معنادار در محیط های مختلف تمرینی و به تناسب در دسترس بودن امکانات و تجهیزات مربوطه، می توانند از آنها بهره ببرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!