نقش و کارکرد بسیج در تحقق انتظام ملی و امنیت داخلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
امروزه پرداختن به موضوع انتظام و امنیت در حوزه ها و قلمروهای گوناگون، از بحث انگیزترین مباحث سیاسی و استراتژیک به شمار می آید. عوامل، آرمان و مولفه های دخیل در انتظام و امنیت نیز از اهمیت ویژه ای برخوردارند. با عنایت به تحولات شتابان این حوزه ها همچون حوزه های دیگر، پی درپی بحث های جدید و تازه ای مطرح می گردد. در جمهوری اسلامی ایران، موضوع انتظام و امنیت از یک سو از ویژگی های خاصی برخوردار است و از سوی دیگر دیدگاه های متفاوتی را مطرح کرده است. در این میان، برخی از پدیده ها مانند بسیج نیز نقش و کارکردهای ویژه ای را در این حوزه ها به منصه ظهور رسانده اند. در این نوشتار به روش توصیفی و با رویکرد گردآوری اسنادی و کتابخانه ای، در ابتدا مروری بر مفاهیم کلیدی و اساسی همچون بسیج، فرهنگ، تفکر و تشکل بسیج، انتظام ملی، امنیت ملی و داخلی داشته و در ادامه به نقش بسیج در انتظام ملی در حوزه های نظامی-امنیتی، سیاسی، اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی و همچنین کارکردهای بسیج در حوزه امنیت داخلی در دو سطح؛ یعنی کارکردهای سخت افزارانه و نرم افزارانه می پردازیم. بسیج که نیرویی مبتنی بر جنبه های داوطلبانه، اعتقادی و مردمی است با داشتن توانایی های فرهنگی و اجتماعی و گستردگی رده های تحت پوشش و بخصوص انعطاف پذیری و سرعت عمل، در عین هزینه بری اندک، در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران با محدودیت هایی برای افزایش سطح اقتدار و امنیت ملی جهت مقابله با انواع متفاوت تهدیدات و ناآرامی ها مواجه می باشد، نقشی حیاتی در تامین و حفظ انتظام ملی و امنیت داخلی جمهوری اسلامی ایران ایفا می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2535991 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!