زمان بندی فعالیت ها در پروژه های تعمیرات دکل حفاری در شرایط عدم قطعیت زمان اجرای فعالیت ها (مطالعه موردی: بخشی از دکل حفاری سینا 1)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در سال‌های اخیر کشورمان تحت شدیدترین تحریمات اقتصادی قرارگرفته و حوزه صنعت نفت نیز از این تحریمات در امان نبوده است، به‌طوری‌که امکان خرید یا نوسازی تجهیزات این صنعت در شرایط تحریم با مشکل مواجه شده است. فرآیند بازسازی و تعمیرات یکی از بهترین گزینه‌های جایگزین محسوب می‌گردد. همچنین عدم قطعیت زمان اجرای فعالیت‌ها خود درک صاحبان پروژه را از زمان‌بندی فعالیت‌ها افزایش داده و دید وسیع‌تری نسبت به پروژه و فعالیت‌های پیش رو باز نموده است. در این تحقیق، به طراحی مدل یکپارچه زمان‌بندی فعالیت‌ها و زنجیره تامین پروژه‌های بازسازی دکل‌های حفاری تحت شرایط عدم قطعیت زمان اجرای فعالیت‌ها پرداخته شده و هزینه‌های پیمانکار و تامین‌کنندگان همزمان دیده ‌شده و زمان‌بندی غیرقطعی فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی سفارشات به‌گونه‌ای صورت می‌پذیرد که مجموع هزینه‌های کل زنجیره کمینه گردد. با توجه به تعداد متغیرها و محدودیت‌های مدل، مسیله موردبررسی از نوع مسایل NP-hard می‌باشد. به همین خاطر برای حل این‌گونه مسایل از روش‌های فراابتکاری استفاده می‌شود که در زمان معقولی نسبت به روش‌های دقیق، جواب‌های نزدیک بهینه تولید می‌کنند. در این پژوهش از الگوریتم‌های فراابتکاری EM و GA در یک پروژه واقعی، بخش Leg دکل حفاری سینا 1 به‌کارگیری شده است. به‌منظور اعتبارسنجی الگوریتم‌های پیشنهادی، ابتدا چند مسیله در ابعاد مختلف توسط روش دقیق حل‌شده است. با مقایسه نتایج حل دقیق و الگوریتم‌های فراابتکاری مشخص شد که با بزرگ شدن ابعاد مسیله، زمان حل روش دقیق به‌صورت نمایی افزایش می‌یابد ولی زمان حل توسط الگوریتم فراابتکاری روند ثابتی داشته که نشان دهنده کارایی و کارآمدی الگوریتم‌های پیشنهادی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536249 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!