تحلیل ساختاری تاثیر شناخت کارآفرینانه بر قصد رفتار کارآفرینانه دانشجویان با نقش میانجی ترس ادراک شده (مورد مطالعه: دانشگاه شهید چمران اهواز)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه به بررسی تاثیر شناخت کارآفرینانه بر قصد رفتار کارآفرینانه با بررسی نقش میانجی ترس ادراک شده می پردازد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز می باشند که به دلیل پراکندگی و دشواری دسترسی به همه آنها درشرایط کرونایی، یک نمونه غیرتصادفی دردسترس به تعداد 367 نفر انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسش نامه شناخت کارآفرینانه میشل و همکاران (2000)، قصد رفتار کارآفرینانه ولی یر (2015) و ترس ادراک شده دنیز و همکاران (2011) و کالینز  (2007) می باشد. روایی پرسش نامه باتوجه به نظر اساتید متخصص و پایایی آنها نیز بااستفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالای 7/ 0به دست آمد و تایید گردید. داده های به دست آمده به وسیله مدل سازی معادلات ساختاری در نرم افزار SmartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که شناخت کارآفرینانه بر ترس ادراک شده  تاثیر منفی معنادار (655/0-) و بر قصد رفتار کارآفرینانه  تاثیر مثبت معنادار (37/0) دارد. همچنین ترس ادراک شده بر قصد رفتار کارآفرینانه  تاثیر منفی معنادار (44/0-) دارد. از میان شاخص های ترس ادراک شده ترس کاری و اجتماعی و ترس از نداشتن منابع  تاثیر بیشتری بر قصد رفتار کارآفرینانه داشتند. همچنین مقدار ضریب تعیین نشان داد که حدود 60 درصد از واریانس قصد رفتار کارآفرینانه ازطریق شناخت کارآفرینانه و ترس ادراک شده تبیین می شود. با توجه به یافته ها این نتیجه حاصل می شود که شناخت کارآفرینانه به طور مستقیم و غیر مستقیم بواسطه ترس ادراک شده باعث افزایش تمایل دانشجویان به رفتار کارآفرینانه می شود. به عبارتی نقش میانجی ترس ادراک شده دانشجویان در تاثیرگذاری شناخت بر قصد رفتار کارآفرینانه تایید  می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!