ارزیابی و رتبه بندی وضعیت نابرابری پردیس های دانشگاه فرهنگیان از نظر برخورداری از شاخص های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فناوری با استفاده از مدل چندشاخصه TOPSIS

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهمترین عناصر نابرابری در آموزش وپرورش کشور، معلم وکیفیت تربیت او است. اگر پردیس های دانشگاه فرهنگیان در موقعیت های نابرابر باشند، محصول دانشگاه که همان معلمان می باشند به شیوه نابرابر و با کیفیت نابرابر تربیت خواهند شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی با هدف ارزیابی و رتبه بندی وضعیت نابرابری در پردیس های دانشگاه فرهنگیان کل کشور از نظر برخورداری از شاخص های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری انجام گرفته است. در این راستا، از مدل های تاپسیس، آنتروپی و ضریب پراکندگی برای رتبه بندی و از روش تحلیل رگرسیون با کمک نرم افزار SPSS برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. نتایج نشان داد، از 63 پردیس مورد مطالعه، پردیس های شهید چمران تهران و علامه امینی آذربایجان شرقی در دسته پردیس های برخوردار، شش پردیس به عنوان پردیس های نیمه برخوردار و 55 پردیس نیز به عنوان پردیس های محروم به لحاظ شاخص های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناوری قرار گرفته اند. ضریب پراکندگی نشان داد، بیشترین میزان نابرابری در شاخص های فرآیندی و کمترین میزان نابرابری در شاخص های بروندادی می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شاخص های دروندادی و فرآیندی در مجموع 99 درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین می نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 180
لینک کوتاه:
magiran.com/p2537014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!