مدل یابی ارتباط خشونت خانگی والدین بر رفتارهای برون سازی شده و درون سازی شده دانش آموزان با واسطه گری انعطاف پذیری روانشناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
نظر به اهمیت دوران نوجوانی و شیوع مشکلات رفتاری در این دوران و نارسایی های جدی و مشهود که این مشکلات در قلمرو کنشگری های تحصیلی، اجتماعی، ارتباطی و دیگر زمینه های مهم زندگی فرد در زمان حال و آینده ایجاد می کنند، تعیین عوامل پیش بینی کننده این مشکلات اهمیت خاص می یابد. اختلالات رفتاری کودکان که از رفتارهای پرخاشگرانه و تکانشی تا رفتارهای افسرده گونه و گوشه گیری در تغییر است، اختلالات شایع و ناتوان کننده ای هستند که برای معلمان، خانواده و خود کودکان مشکلات بسیاری را ایجاد می کنند و با شیوع بالایی از مشکلات و پیامدهای همراه هستند. همچنین اختلالات رفتاری به عنوان یک پیش آگهی منفی برای سال های بعدی زندگی محسوب می شوند، اختلالات رفتاری به طور قابل ملاحظه ای بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و حرفه ای کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می گذارد و احتمال ابتلا به بیماری های روانی در دوره ی بزرگسالی را افزایش می دهد (حبیبی، مرادی، پورآوری و صالحی 1394). هدف پژوهش حاضر آزمودن مدل رابطه بین خشونت خانگی والدین بر رفتارهای برون سازی شده و درون سازی شده دانش آموزان با واسطه گری انعطاف پذیری روانشناختی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع مدل معادلات ساختاری است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ی اول استان گیلان بودند. حجم نمونه شامل 431 دانش آموز که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت ها، به شیوه نمونه گیری از نوع داوطلبانه و دردسترس انتخاب شدند. آزمودنی ها، پرسشنامه های خشونت خانگی ، فرم خودگزارش دهی نوجوانان و پرسشنامه ی پذیرش و عمل را تکمیل کرده و تحلیل داده ها با استفاد ه از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج به دست آمده نشان داد، با توجه به اینکه اثر غیر مستقیم خشونت خانگی والدین، رفتارهای برون سازی شده و رفتارهای درون سازی شده (یعنی زمانی که انعطاف پذیری روانشناختی به عنوان متغیر واسطه ای اعمال می شود) بیشتر از اثر مستقیم آنها است، فرضیه های پژوهش مورد تایید قرار می گیرد و شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب نشان می دهد که مدل از برازندگی خوبی برخوردار است (037/0 = RMSEA) .
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2537822 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!