چالش های اتحادیه اروپایی و چشم انداز مبهم پیش رو

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

درک ما از بحران اروپا به‌معنای «بزنگاهی حساس که وجود و دوام نظم سیاسی زیر سوال می‌رود»، تعریف می‌شود. بزنگاهی که تحت فشار زمان و شرایط بسیار نامطمین، اتخاذ تصمیمات حیاتی را ضروری می‌کند. ویژگی‌های کلیدی بحران عبارت‌اند از: تهدید، فوریت، و عدم اطمینان. یک بحران زمانی رخ می‌دهد که در شرایط نامشخصی که ارزش‌های بنیادی یا سیستم‌های حیات را تهدید می‌کند، به یک واکنش فوری نیاز است. امروز اتحادیه در یک بحران عمیق وجودی گرفتار شده است و آینده آن بسیار مورد تردید است. علایم این بحران در همه‌جا دیده می‌شود: برگزیت، کاهش سطح بیکاری جوانان در یونان و اسپانیا، بدهی و رکود در ایتالیا، افزایش جنبش‌های پوپولیستی، و واکنش شدید علیه مهاجران از منظری دیگر، اروپا با طیف وسیعی از چالش‌های فراملی دیگر مانند تروریسم، جنایات سازمان‌یافته، بیماری‌های همه‌گیر، گسترش سلاح‌های هسته‌ای، تغییرات آب‌وهوایی و مهاجرت مواجه است. مهم‌ترین چالش‌های امنیتی نظامی اروپا عبارت اند از: بحران نظامی؛ هزینه‌های دفاعی و نوسازی ارتش کشورهای اروپایی؛ برنامه موشکی ایران و حس تهدید اروپا؛ بحران مهاجرت؛ جنگ اوکراین، اتکای فزاینده جوامع به فناوری‌های دیجیتال و اینترنت؛ چالش سیاست خارجی و امنیتی مشترک. در این میان، بحران مشروعیت و ضعف چندجانبه‌گرایی از مهم‌ترین چالش‌های سیاسی اتحادیه اروپاست. بحران انرژی و تبعات بحران یورو نیز از دیگر چالش‌های اتحادیه اروپایی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
18 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2538215 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!