تعامل استرالیا با اتحادیه اروپا: از تعارض تا همکاری

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

در سال‌های اخیر و به‌ویژه از دوران ریاست جمهوری ترامپ، استرالیا و اتحادیه اروپا به درک مشترکی رسیدند که ممکن است که آمریکا برای همیشه به‌عنوان یک شریک امنیتی قابل‌اعتماد باقی نماند. درک مشترک اتحادیه اروپا و استرالیا بر محوریت عدم اطمینان به آمریکا و عدم تمایل این کشور به ایفای نقش رهبری در مقابله با تهدیدات امنیتی جهانی بوده است. عدم قطعیت تحمیل‌شده بر استرالیا و اتحادیه اروپا ازجانب آمریکا به‌ویژه در موضوعات حساسی نظیر چین و یا مسایل مرتبط با تجارت آزاد سبب شده تا اتحادیه اروپا و استرالیا بیش‌ازپیش به یکدیگر نزدیک شوند. نگاه استرالیا و اتحادیه اروپا به چین یکسان نیست و همین مسیله منجر به تفاوت‌هایی در راهبرد دو طرف نسبت به خیزش چین و تهدیدات ناشی از آن شده است. به‌مانند استرالیا، اقتصاد برخی از کشورهای اروپایی به‌شدت با اقتصاد چین درهم‌تنیده است. درعین‌حال، در موضوعات زیست‌محیطی، اتحادیه اروپا شدیدا به دنبال جلب همکاری چین است؛ از این منظر، اتحادیه اروپا کمتر به‌دنبال تحریک چین و ایجاد احساس خطر در این کشور است. بعد فاصله و عدم احساس تهدید امنیت وجودی دیگر نکته‌ای است که سبب شده اتحادیه اروپا نسبت به استرالیا به تهدیدات ناشی از قدرت‌یابی چین در منطقه ایندو پاسیفیک واکنش محتاطانه‌تری نشان دهد. استرالیا یکی از شرکای ناتو در ماموریت‌های جهانی است. استرالیا به‌عنوان یک شریک کلیدی کمک‌های قابل‌توجهی به عملیات‌های ناتو در افغانستان انجام داد و همچنین یک شریک فعال در ماموریت ناتو در عراق بود. در جدیدترین تعامل و برای اولین بار آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، به‌عنوان یکی از شرکای ناتو در آسیا و اقیانوسیه در کنار ژاپن، نیوزلند و کره جنوبی در نشست سران ناتو در مادرید در ژوین 2022 شرکت کرد. در حال حاضر، استرالیا ازجمله کشورهایی است که همراه با اروپا و ناتو از دولت اوکراین در جنگ این کشور با روسیه حمایت می‌کند. در 21 اکتبر 2022، «چهارچوب توافق بین اتحادیه اروپا و استرالیا» رسما لازم‌الاجرا شد و مرحله جدیدی را در روابط دوجانبه آغاز شد. هدف این توافقنامه، تقویت همکاری‌ها در طیف وسیعی از حوزه‌های سیاستی نظیر سیاست خارجی و امنیت، توسعه جهانی و کمک‌های بشردوستانه، مسایل اقتصادی و تجاری، عدالت و همکاری‌های حقوقی، تحقیق، نوآوری، همکاری‌های اطلاعاتی، آموزش‌وپرورش و فرهنگ، توسعه پایدار، انرژی و حمل‌ونقل، شیلات و امور دریایی، سلامت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2538228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!