بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس فوبیای کرونا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

محققان پیش بینی می کنند که اثرات منفی همه گیری کرونا ویروس جدید (کووید-19)ادامه خواهد داشت. این اثرات منفی تنها به مشکلات روان شناختی محدود نمی شود. مشکلات جدی فیزیولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از کووید-19 قبلا در کشورهای مختلف مشاهده شده است. در شرایط همه گیری کووید-19و تاثیر روان شناختی، فیزیولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی آن، ساخت و هنجاریابی ابزارهای مناسب برای سنجش جنبه های آن ضروری است؛ بنابراین، هدف این پژوهش بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه ی فارسی مقیاس فوبیای کرونا در نمونه ایرانی بود.

روش بررسی

جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه افراد 18 تا 60 ساله در بازه زمانی اسفندماه 1400 تا اردیبهشت ماه سال 1401 بودند. نمونه آماری پژوهش٬ شامل 291 نفر بودند که به روش نمونه گیری دردسترس ازطریق فراخوان اینترنتی انتخاب شدند. به منظور بررسی روایی همگرا و واگرا از نسخه دوم پرسش نامه پذیرش و عمل و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان و مقیاس ترس از کرونا استفاده شد. روایی سازه ازطریق تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزارهای اس. پی. اس. اس. نسخه 25 و لیزرل نسخه 8/8 انجام شد.

یافته ها:

 نتایج تحلیل عاملی تاییدی همانند فرم اصلی، چهار عامل روان شناختی، روان تنی، اقتصادی و اجتماعی را تایید کرد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس برابر با 90/0 و برای خرده مقیاس های عوامل روان شناختی، عوامل روان تنی، عوامل اقتصادی و عوامل اجتماعی به ترتیب برابر 87/0درصد، 88/0 درصد، 89/0 درصد و 91/0 درصد به دست آمد. علاوه براین، ضریب بازآزمایی با فاصله چهار هفته برای کل پرسش نامه 86/0 درصد و برای خرده مقیاس های عوامل روان شناختی، عوامل روان تنی، عوامل اقتصادی و عوامل اجتماعی به ترتیب برابر 83/0 درصد، 79/0 درصد، 82/0 درصد و 88/0 درصد به دست آمد. همچنین ضرایب همبستگی نشان دهنده روایی همگرا و تشخیصی مطلوب پرسش نامه بود (001/0>P).

نتیجه گیری: 

باتوجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که مقیاس فوبیای کرونا ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازه گیری ترس از کرونا است.

زبان:
فارسی
صفحات:
462 تا 475
لینک کوتاه:
magiran.com/p2538285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!