ترکیب گونه ای، تنوع و پراکنش جوامع زئوپلانکتون های ژلاتینی (Cnidaria, Cetenophora و Thaliacea) در آبهای ساحلی و مصبی شمال بوشهر- خلیج فارس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

ژیوپلانکتون های ژلاتینی زیوپلانکتون هایی ناشناخته، اسرارآمیز و دارای پراکنش وسیعی بوده؛ به عنوان اجزاء کلیدی اکوسیستم های اقیانوسی شناخته می شوند. در دو دهه گذشته در پاره ای از نقاط دنیا وقوع شکوفایی تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله فعالیت های انسانی، تشدید فرآیند یوتروفی، تغییرات آب وهوایی و افزایش روزافزون فعالیت های صید و صیادی مشاهده شده است، اما پاره ای دیگر از مطالعات به بلوم های شدید و غیر معمول دست نیافتند.  درحال حاضر اطلاعاتی درزمینه ساختار جمعیت و عوامل اثرگذار بر الگوی پراکنش زیوپلانکتون های ژلاتینی در آبهای دریایی ایران وجود ندارد، لذا در این تحقیق، شناسایی، پراکنش مکانی و الگوی توالی زمانی گروه های مختلف آنها (Cnidaria, Cetenophora, Thaliacea) ، در آبهای سطحی و ساحلی شمال بوشهر مد نظر قرار گرفت.

روش ها

 در این تحقیق فون زیوپلانکتون های ژلاتینی آبهای ساحلی و مصبی شمال بوشهر در بازه زمانی تابستان 96 تا بهار 97 مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین در هر نمونه برداری عمق آب محل نمونه برداری، عمق شفافیت، pH ، و شوری اندازه گیری شد.

یافته ها

 در مجموع 5 گونه زیوپلانکتون ژلاتینی شامل سه گونه هیدرومدوز   Eutima gegenbaueri،  Eirene viridula و Clytia discoida،  یک گونه سالپ Diphyes chamissonis  و یک گونه شانه دار Pleurobrachia pileus شناسایی و برای اولین بار از خلیج فارس گزارش گردید. همچنین تراکم Pleurobrachia pileus در زمان شکوفایی(پایان شهریور)  به 3411 عدد در متر مکعب رسید و به عنوان گونه غالب زیوپلانکتون های ژلاتینی در منطقه معرفی شد.

نتیجه گیری

 بر اساس نتایج آزمون چند متغیره MDS  مبتنی بر پارامترهای فیزیکی دمای آب، میزان اکسیژن، شوری، عمق شفافیت، عمق ایستگاه نمونه برداری و کلروفیل آ ، یک viridula و Diphyes chamissonis شاخص ایستگاه دریا و گونه Pleurobrachia pileus عامل تمایز و  شاخص خور مصب شیف تعیین گردید. و در نهایت بر اساس آزمون SIMPER از مجموعه آنالیزهای BEST و BIOENV مشخص گردید که پارامترهای عمق محل نمونه برداری، شوری و دما ، مهمترین پارامترهای موثر بر پراکنش کلیه گونه ها در منطقه بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2538714 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!