بررسی و نمونه برداری پرزهای کوریونی برای تشخیص بتاتالاسمی ماژور در سه ماهه اول بارداری در جنوب غرب ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بتا تالاسمی یکی از شایع‌ترین اختلالات ارثی در ایران است. تولد نوزاد مبتلا به تالاسمی مشکلات اجتماعی و اقتصادی زیادی برای والدین و سیستم بهداشتی و درمانی به همراه دارد. امروزه برنامه‌های غربالگری قبل از تولد، جهت تشخیص بتا تالاسمی در کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هدف از این مطالعه تعیین و نمونه‌برداری پرزهای کوریونی برای تشخیص بتا تالاسمی ماژور در سه ماهه اول بارداری در جنوب غرب ایران بود.

روش بررسی

این  یک مطالعه توصیفی آینده نگر و کاربردی می باشد که در  سال 1400 بر روی زوج‌های مبتلا به تالاسمی مینورکه به آزمایشگاه ژنتیک نرگس دراهواز مراجعه کردند، انجام شده است. به جهت اقدامات پیشگیرانه از افراد داوطلب نمونه‌خون گرفته شد. سپس زوج‌هایی که دارای  HbA2 بالای 5/3 و در هفته 10 تا 13 بارداری بودند، جهت ارزیابی سلامت جنین ادامه درمان را با انجام عمل نمونه‌برداری پرزهای کوریونی پیگیری کردند. عمل نمونه‌برداری پرزهای کوریونی از ناحیه شکم زنان باردار  به صورت بی حس موضعی به وسیله سوزن انجام شد و حدود 105 سی‌سی از پرزهای ناحیه تروفوبلاست جفت جمع‌آوری شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های آماری تی‌تست و مجذور کای تجزیه وتحلیل شدند.

یافته‌ها:

 در مجموع 91 نفر از زنان باردار عمل نمونه‌برداری پرزهای کوریونی انجام دادند. 38نفر (8/41 درصد) تالاسمی مینور، 25 نفر (5/27 درصد) تالاسمی ماژورداشتند،رابطه خویشاوندی بین زوجین نیز بررسی شد و ارتباط معنی‌داری بین رابطه خویشاوندی و بروز تالاسمی ماژور نبود. 20 نفر (30درصد) فرزند قبل مبتلا به تالاسمی ماژور  و 60 نفر (66درصد) فرزند مبتلا به تالاسمی مینور داشتند. جنین‌های مبتلا به تالاسمی ماژور در مادرانی با گروه خونی A+،38نفر (42 درصد) وO+35نفر (4/38 درصد)، بیشتر دیده شد. شیوع تالاسمی ماژور در قوم فارس بیشترین 39نفر (8/42درصد) و کمترین در قوم کرد 1نفر (1درصد) به دست آمد.

نتیجه‌گیری:

 تکنیک نمونه‌برداری پرزهای کوریونی یک روش دقیق و بدون خطر قابل توجهی برای مادر و جنین است. با این روش می‌توان برای تشخیص بتاتالاسمی قبل از تولد بهره‌مند شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
902 تا 914
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539170 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!