بررسی اثر ضدقارچی فلوکونازول به صورت جداگانه و همراه با اسانس گشنیز بر روی گونه های کاندیدا جدا شده از دهان افراد HIV مثبت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 گونه های کاندیدا   ازمخمر های  فرصت طلب بوده که در صورت مناسب شدن شرایط و ضعف سیستم ایمنی می توانند ایجاد بیماری کنند. گیاه گشنیز از خانواده امبلی فرا  بوده  و اسانس ، عصاره برگ ها و دانه های این گیاه  دارای فعالیت ضد باکتریایی، ضد قارچی و آنتی اکسیدانی می باشد. هدف از این تحقیق، بررسی اثر ضدقارچی فلوکونازول به تنهایی و همراه با اسانس گشنیز بر روی39  گونه از کاندیدا های جدا شده از دهان افرادHIV  مثبت می باشد .

مواد و روش ها

در  این تحقیق با استفاده از روش میکرودایلوشن براث طبق استاندارد CLSI M27-S3 کمترین غلظت بازدارندگی (MIC) داروی فلوکونازول به تنهایی و همراه با اسانس گشنیز (سینرژیسم)  ، برای هر ایزوله کاندیدا  تعیین گردید . برای این منظور با استفاده از دستگاه کلونجر و با روش تقطیر با بخار آب، اسانس دانه های گیاه گشنیز استخراج شد و سپس تاثیر سینرژیسم اسانس و فلوکونازول بر ایزوله های کاندیدای جداشده از دهان افراد HIV مثبت بررسی گردید. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS-25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت تحلیل نتایج از آزمون من ویتنی، آزمون تعقیبی توکی و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد.

یافته ها:

 از تعداد  39 کاندیدای مورد بررسی در این تحقیق 69/2٪ ایزوله ها به فلوکونازول حساس، 17/9٪ مقاوم و 12/9٪ حساس وابسته به دوز تشخیص داده شد. میانگین MIC کل ایزوله های کاندیدا در فلوکونازول27/3 μg/ml  ، در اسانس گشنیز32/7 μg/ml  و سینرژیسم9/39  μg/ml  بود.

نتیجه گیری: 

با توجه به اینکه اسانس گشنیز بر روی همه ی ایزوله های بکار رفته در این تحقیق اثر مهاری داشته می توان آن را اسانسی موثر، به ویژه همراه با فلوکونازول، بر روی قارچ کاندیدا در شرایط آزمایشگاهی معرفی و بررسی های بالینی و اثرات ضدقارچی آن را توصیه نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!