بررسی عملکرد رشد و پارامترهای بیوشیمیایی میگوی پاسفید غربی (Boone, 1931) Litopenaus vanname تغذیه شده با جیره غذایی غنی شده با فوکوئیدان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر باهدف بررسی سطوح مختلف فوکوییدان جیره غذایی بر روی عملکرد رشد، زنده مانی و پارامترهای بیوشیمیایی میگو پاسفید غربی، Litopenaus vannamei انجام گرفت. میگوها با متوسط وزن اولیه حدود 8 گرم با چهار جیره غذایی مختلف که حاوی چهار سطح فوکوییدان (صفر، 0/1 %، 0/2 % و 0/4 0%) به مدت 30 روز در قالب طرح کاملا تصادفی با سه تکرار مورد تغذیه قرار گرفتند. نتایج  نشان داد که عملکرد رشد (وزن انتهایی، وزن به دست آمده، ضریب تبدیل غذایی و ضریب رشد ویژه) میگوهای تغذیه شده با جیره غذایی حاوی فوکوییدان به طور معنی داری (P < 0.01) نسبت به میگوهای تغذیه شده با جیره غذایی شاهد بهبود یافتند. بهترین عملکرد رشد در میگوهای تغذیه شده با جیره غذایی حاوی 0/4 % فوکوییدان مشاهده شد. زنده مانی در بین گروه های تغذیه شده با مکمل فوکوییدان و شاهد تفاوت معنی داری را نشان ندادند (P > 0.05). پارامترهای بیوشیمیایی همولنف ازجمله گلوکز، تری گلیسیرید و کلسترول به طور معنی داری در میگوهای تغذیه شده با سطوح مختلف فوکوییدان در مقایسه با گروه شاهد کاهش داشته است. اما میزان پروتیین در گروه-های تغذیه شده با مکمل فوکوییدان نسبت به شاهد افزایش نشان داد. فعالیت آنزیم های آلانین آمینو ترانسفراز و آسپارتات آمینو ترانسفراز در همولنف میگوهای شاهد نسبت به میگوهای تغذیه شده با جیره غذایی حاوی فوکوییدان بالاتر بود. به طورکلی، نتایج تحقیق حاضر آشکار ساخت که جیره غذایی حاوی سطوح مختلف فوکوییدان به ویژه 0/4 % منجر به افزایش شاخص های رشد و بهبود پارامترهای بیوشیمیایی همولنف و درنتیجه بهبود وضعیت سلامت میگو گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!