تحلیل درجه آسیب پذیری امتداد خط ساحلی غرب دریای خزر (تالش تا انزلی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مناطق ساحلی از طرفی تحت تاثیر فرایندهای هیدرودینامیک دریا و خشکی و از طرف دیگر تحت تاثیر فعالیت های انسانی اطراف خط ساحلی می باشند که اغلب پتانسیل بالایی در آسیب پذیری دارند که باید موردتوجه قرار گیرند. پژوهش های دیرینه شناسی موید افت وخیز تراز آبی دریای خزر در قالب ارقام چند ده متری است.  سواحل دریای خزر دارای توپوگرافی و کاربری اراضی متفاوتی ازجمله اراضی پست مرتبط با مصب رودخانه ها، خورها و یا پیشرفتگی های آب دریا در خشکی و سواحل نسبتا بلندتر ماسه ای و شنی است. عموما شیب پس کرانه بسیار اندک است. این عوامل، شرایط مساعدی را برای غرقاب شدن زمین ها در مواقع افزایش سطح تراز آب دریا و یا بالا آمدن سطح پیزومتری آبخوان های ساحلی فراهم می کند. هدف این تحقیق تعیین آسیب پذیری خط ساحلی غرب دریای خزر (تالش تا انزلی) با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و تکنیک مقایسه زمانی-مکانی تغییرات است. متغیرهای موردبررسی در این پژوهش، شامل تغییرات ایوستاتیک تراز دریا، ژیومورفولوژی، توپولوژی و کاربری اراضی می باشد. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که سواحل با آسیب پذیری کم متعلق به نواحی اطراف موج شکن پره سر و مناطقی است که توسط جریان های خشکی تقویت می شوند و 2/56 کیلومتر از 4/93 کیلومتر (60 درصد) ساحل موردمطالعه، نیازمند توجه ویژه در جهت تعیین رویکردهای مدیریتی برای حفاظت از ساحل، جلوگیری از فرسایش ساحلی و تقویت و تغذیه ساحل می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2539567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!