واکاوی تاثیر قاچاق سلاح بر امنیت عمومی استان کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

امنیت جزء نیازهای اساسی انسان بوده و آرامش، شکوفایی انسان، بروز استعدادها و خلاقیت ها در سایه امنیت عمومی حاصل خواهد شد. یکی از مسایل اجتماعی که بیشتر جوامع و به خصوص استان های مرزی درگیر آن هستند؛ قاچاق سلاح و به تبعیت از آن وضعیت امنیت عمومی است. هدف اصلی این مطالعه واکاوی تاثیر قاچاق سلاح بر امنیت عمومی استان کرمانشاه است.

روش تحقیق:

 این مطالعه به روش ترکیبی (کمی-کیفی) انجام گرفت. در بخش کمی از روش پیمایشی و در بخش کیفی از روش نظریه مبنایی استفاده گردید. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته و عمیق بود. برای بخش کیفی مشارکت کنندگان شامل چهار گروه متشکل از نخبگان نظامی و انتظامی، اساتید دانشگاه، قاچاق چیان سلاح و همچنین افراد عادی که در این حوزه تخصص داشتند با روش هدفمند و در بخش کمی با استفاده از نرم افزار SPSS Sample Power و تعداد 540 نفر از کل استان به عنوان نمونه با روش تصادفی طبقه ای مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها با استفاده از دو نرم افزار SPSS و AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها و نتیجه گیری:

یافته های پژوهش نشان می دهد بین قاچاق سلاح و امنیت عمومی رابطه معنادار و معکوس وجود است. این تاثیرگذاری برای همه ابعاد امنیت به صورت منفی بوده و نشان از تاثیرگذاری معکوس بر آن دارد. به این معنا با افزایش میزان رواج قاچاق سلاح در استان، وضعیت امنیت عمومی تضعیف می شود. یافته های مدل رگرسیونی در ایموس نشان می دهد که مقدار کای اسکویر به عنوان شاخص بدی برازش برابر با 091/5808 است. شاخص RMSEA که بیانگر میانگین باقیمانده بین همبستگی-کوواریانس مشاهده شده از نمونه و برآورد مورد انتظار مدل برای جامعه است و اختلاف بین ضرایب نمونه و جامعه را نشان می دهد. که در این مدل برابر 077/0، شاخص نیکویی برازش (CFI) نشان دهنده تطابق خوب مدل با داده ها است. این شاخص نیز بر مبنای همبستگی بین متغیرهای حاضر در مدل قرار دارد و برابر 668/0 می باشد. شاخص نیکویی برازش اصلاح شده (PCFI) هر اندازه مدل واقعی به یک مدل اشباع شده نزدیک تر شود را جریمه می کند. مقادیر 50/0 و بالاتر قابل قبول است. نتایج این شاخص برابر  24/0 است که می توان چنین نتیجه گرفت که داده های گردآوری شده تا حد زیادی مدل اندازه گیری و ساختاری را مورد حمایت قرار می دهد. استنباط می شود میانگین قاچاق سلاح در استان از حد مورد انتظار جامعه نسبتا بالاتر است؛ از طرفی میزان امنیت عمومی در استان بالاتر از حد مورد انتظار جامعه است. البته این نتایج برای ابعادی مانند محیط زیست، امنیت اجتماعی و امنیت روانی پایین تر از حد مورد انتظار جامعه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 150
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540666 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!