تحلیلی بر تمایز آرا در باب جامعیت قرآن با تاکید بر دیدگاه تفسیری ابوالفتوح رازی
در نگاه عالمان علوم قرآن و مفسران، جامعیت از مهمترین مبانی تفسیر قرآن است و هر مفسر، موضع متفاوتی نسبت به این مساله دارد. در مجموع، سه دیدگاه کلی حداقلی، اعتدالی و حداکثری برای جامعیت عرضه گردیده که ادله ی هر گروه نیازمند بررسی دقیق و موشکافانه است. از جمله مفسرانی که ذیل آیات مرتبط با جامعیت، آرای تامل برانگیزی مطرح نموده، ابوالفتوح رازی، صاحب تفسیر «روض الجنان » است. بر این اساس، نظر او درباره ی گستره ی مورد بحث، پذیرش دیدگاه حداقلی یعنی صرف جنبه ی هدایتی بودن قرآن است. از جمله، ادله ی شارح در خصوص رای و عقید هاش در مورد جامعیت حداقلی که بیان گر بینش و تفکر وی در این زمینه است، تقیید آیات جامعیت به هدایتی بودن و نیز انتساب جامعیت حداکثری به لوح محفوظ است که با محوریت تفسیر «کتاب » به «لوح محفوظ » در این آیات، مطمح نظر قرار گرفته است. بررسی آرای فوق، به روش توصیفی-تحلیلی بر این امر صحه می گذارد که عواملی چون ملاک قرار ندادن کل روایات ذیل آیات جامعیت و نیز بی توجهی به اصولی چون عدم تقیید و ظهور، عدم تاویل و... منجر به ارایه ی آرای مذکور از سوی این مفسر و دیگر حامیان دیدگاه جامعیت حداقلی شده باشد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.