بررسی اثر مهارکنندگی عصاره آبی گیاه بنه (Pistacia atlantica)بر روی ایزوله های اشریشیا کلی پاتوژن و کاندیدا آلبیکنس جدا شده از نمونه های ادراری و واژینال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

گیاه بنه (Pistacia atlantica) از جمله گیاهان دارویی بومی ایران و با خاصیت ضد میکروبی شناخته شده می باشد. لذا هدف از این مطالعه بررسی خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی عصاره آبی برگ درخت بنه بر روی ایزوله های بالینی اشرشیا کلی و کاندیدا آلبیکنس در شرایط آزمایشگاهی می باشد.

روش تحقیق: 

در مطالعه آزمایشگاهی حاضر، حداقل غلظت مهارکنندگی و حداقل غلظت کشندگی عصاره آبی گیاه بنه بر روی 60 ایزوله اشرشیا کلی و 60 ایزوله کاندیدا آلبیکنس، طبق پروتکل موسسه استاندارد آزمایشگاه و بالین (CLSI) در رنج 125/0-100 میلی گرم / میلی لیتر عصاره انجام شد. سپس داده ها با استفاده از آزمون های نان پارامتریک با نرم افزار  Rدر سطح معنی داری 05/0P< تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: 

میانگین حداقل غلظت مهار کنندگی عصاره بنه برای ایزوله های بالینی اشرشیا کلی و کاندیدا آلبیکنس به ترتیب برابر 0/1±3/45 و 1/1±7/43 میلی گرم بر میلی لیتر بود. مقایسه حداقل غلظت مهارکنندگی رشد و کشندگی ایزوله های بالینی با سویه استاندارد اشرشیا کلی نیز اختلاف معنی داری نداشت (05/0>p) در صورتی که سویه استاندارد کاندیدا آلبیکنس با ایزوله های بالینی این قارچ تفاوت معنی داری داشتند (001/0<p).

نتیجه گیری: 

مطالعه حاضر نشان داد، عصاره آبی برگ گیاه بنه بر روی ایزوله های بالینی اشرشیا کلی و کاندیدا آلبیکنس مورد مطالعه دارای خاصیت بازدارندگی می باشند، لذا این امکان وجود دارد که از عصاره آبی این گیاه به تنهایی و یا با استفاده از سایر داروها برای درمان عفونت های مجاری ادراری و واژینال استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
275 تا 284
لینک کوتاه:
magiran.com/p2541300 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!