هستی شناسی قید در فرایند طراحی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه علی رغم فرصت برخورداری از داشته ها و گزینه های انتخابی بیشتر در مقایسه با گذشته، امکان تجربه همه این گزینه ها، به دلیل محدود بودن زمان، وجود ندارد. این تعارض در حرفه طراحی، به دلیل ماهیت مسایل این حرفه، که در دسته مسایل با دامنه باز قرار می گیرند و نیاز به خلق حداکثری ارزش های زیبایی شناسی دارند، بیشتر دیده می شود. به صورتی که تعریف طراحی با واژه قیود، به معنی عاملی محدودکننده، پیوند خورده است. بنابراین، جستجو در چیستی قیود در روند طراحی از مسایل بااهمیت در طراحی پژوهی است.در این پژوهش، با هدف پاسخ به سوال چیستی قیود طرح و مراتب و چگونگی اعمال آنها در روند طراحی، از روشی مبتنی بر هستی شناسی در علم اطلاعات که در مطالعات هستی شناسی طراحی نیز به کار رفته است و رویه اسنادی استفاده شده است. با توجه به این روش، پژوهش به پنج مرحله شناخت دامنه قیود، بازخوانی تعاریف موجود، واژگان مشابه، مراتب قیود، و نحوه اعمال قیود در روند طراحی تقسیم شد.نتیجه آن است که قیود طرح در دو مرتبه معطوف به درون ذهن طراح و معطوف به خارج از ذهن او قرار دارند که هرکدام نیز به زیرمجموعه های دیگری تقسیم می شوند. همچنین مشخص شد که طراح در روند طراحی ممکن است نیاز به تشخیص، انتخاب، مدیریت، و تولید قیود طرح داشته باشد تا بتواند با محدود کردن راه حل های ممکن، به ساختاردهی مجدد مسیله بپردازد و فعل طراحی را ممکن کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2542472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!