هستی شناسی قید در فرایند طراحی
امروزه علی رغم فرصت برخورداری از داشته ها و گزینه های انتخابی بیشتر در مقایسه با گذشته، امکان تجربه همه این گزینه ها، به دلیل محدود بودن زمان، وجود ندارد. این تعارض در حرفه طراحی، به دلیل ماهیت مسایل این حرفه، که در دسته مسایل با دامنه باز قرار می گیرند و نیاز به خلق حداکثری ارزش های زیبایی شناسی دارند، بیشتر دیده می شود. به صورتی که تعریف طراحی با واژه قیود، به معنی عاملی محدودکننده، پیوند خورده است. بنابراین، جستجو در چیستی قیود در روند طراحی از مسایل بااهمیت در طراحی پژوهی است.در این پژوهش، با هدف پاسخ به سوال چیستی قیود طرح و مراتب و چگونگی اعمال آنها در روند طراحی، از روشی مبتنی بر هستی شناسی در علم اطلاعات که در مطالعات هستی شناسی طراحی نیز به کار رفته است و رویه اسنادی استفاده شده است. با توجه به این روش، پژوهش به پنج مرحله شناخت دامنه قیود، بازخوانی تعاریف موجود، واژگان مشابه، مراتب قیود، و نحوه اعمال قیود در روند طراحی تقسیم شد.نتیجه آن است که قیود طرح در دو مرتبه معطوف به درون ذهن طراح و معطوف به خارج از ذهن او قرار دارند که هرکدام نیز به زیرمجموعه های دیگری تقسیم می شوند. همچنین مشخص شد که طراح در روند طراحی ممکن است نیاز به تشخیص، انتخاب، مدیریت، و تولید قیود طرح داشته باشد تا بتواند با محدود کردن راه حل های ممکن، به ساختاردهی مجدد مسیله بپردازد و فعل طراحی را ممکن کند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.