چالش های حق بر آموزش در فرایند سنجش تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم (یک مطالعه موردی در شهر کرج)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سنجش آمادگی تحصیلی در بدو ورود به مدرسه برای تعیین وضعیت و تشخیص نیازهای آموزشی و انطباق دوره های آموزش در مدرسه عادی یا استثنایی با شرایط کودک صورت می گیرد. این برنامه برای رسیدن به اهداف خود در نظام آموزش نیازمند اجرای صحیح است. مطالعه حاضر با هدف بررسی مشکلات و چالش های موجود در فرایند سنجش تحصیلی کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم با ملاحظه الزامات حق بر آموزش به انجام رسید.

روش

این تحقیق با استفاده از بررسی های میدانی و ثبت شواهد ناشی از بررسی یک نمونه موردی در فرایند سنجش تحصیلی و همچنین بهره گیری از اسناد کتابخانه ای و منابع اینترنتی به انجام رسید.

یافته ها: 

عواملی نظیر اطلاع رسانی ناکافی، تراکم مراجعین، زمان کوتاه ارزیابی، طولانی شدن رسیدگی، جداسازی کودک از والدین، فقدان مشاوره و ارایه توضیح کافی، عدم حق اعتراض به نتیجه سنجش و بی توجهی در نتیجه ارزیابی به زیرساخت ها و امکانات آموزشی در منطقه، چالش هایی را در فرایند سنجش تحصیلی خاصه برای کودکان دارای اختلالات یادگیری (به ویژه کودکان با اختلالات خفیف و عملکرد هوش مرزی که تشخیص وضعیت آن ها و دوره آموزشی مناسب، از حساسیت بیشتری برخوردار می باشد)،  ایجاد نموده است که خود به طور مستقیم یا غیرمستقیم کیفیت تحقق حق بر آموزش این کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد.

نتیجه گیری: 

مشکلات موجود در فرایند سنجش تحصیلی می تواند زمینه امکان تصمیم گیری های ناصحیح و غیرمنطبق با شرایط و امکانات موجود را برای کودکان دارای اختلالات یادگیری و مبتلایان به اوتیسم، در پی داشته باشد. با توجه به ابعاد و الزامات حق بر آموزش کودکان در اسناد داخلی و بین المللی و اهمیت دریافت آموزش باکیفیت و موثر و تامین منافع کودک، رفع نقایص و بهبود وضعیت کیفی سنجش تحصیلی دانش آموزان در بدو ورود به مدرسه ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545582 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!