اثربخشی آموزش حل مسئله بین فردی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر سلامت روان زنان جوان زندانی شهر کرمانشاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

امروزه در سراسر دنیا در بستر زندان‌ها از طریق برنامه‌های مداخله‌ای روان‌شناختی به‌دنبال کارآمدکردن زندانیان در جهت ارتقای حل مسیله اجتماعی، بازسازی شخصیت و ارتقای سلامت روان آنان تلاش‌های فراوانی صورت گرفته است. بنابراین، نظر به قدمت برنامه‌های مداخلات زندان‌محور، ارایه خدمات اصلاحی، تربیتی و آموزشی و همچنین بررسی تاثیر آن بر توانمندساری زندانیان اهمیت ویژه‌ای دارد. ازاین‌رو، این پژوهش با هدف اثربخشی حل مسیله بین‌فردی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر سلامت روان زنان جوان زندانی شهر کرمانشاه انجام شد.

روش کار

طرح پژوهش حاضر شبه‌آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری این مطالعه تمامی مجرمان زن جوان زندان مرکزی شهر کرمانشاه در سال 1398 بود که تعداد 30 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌نامه سلامت روان گلدبرگ استفاده شد. ده جلسه دو ساعته آموزش حل مسیله بین‌فردی دزوریلا و نزو که با آموزه‌های اسلامی ترکیب شده بود به‌صورت هفته ای دو بار برای گروه آزمایش برگزار شد. داده‌ها به‌روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافته‌ها

نتایج نشان داد که آموزش حل مسیله بین فردی مبتنی بر آموزه های اسلامی بر مولفه های اضطراب، کارکرد اجتماعی و علایم افسردگی اثر معناداری داشت (05/0P<)؛ حال آنکه مداخله مورد نظر بر مولفه علایم جسمانی اثر معناداری نداشت.

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج کارآمد آموزش حل مسیله بین‌فردی مبتنی بر آموزه های اسلامی می توان از آن به‌عنوان یک برنامه مداخله‌ای اصلاحی و پیشگیرانه در زمینه سلامت روان زنان جوان زندانی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2545676 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!