سنجش دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی ایران درباره تناسب برنامه ها و فعالیت های اتحادیه اروپا مرتبط با با کتابخانه های عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از اجرای این پژوهش، سنجش دیدگاه کتابداران کتابخانه های عمومی ایران در باره تناسب برنامه ها و فعالیت های اتحادیه اروپا مرتبط با کتابخانه های عمومی است.

روش شناسی:

 در این مطالعه پیمایشی، 378 نفر به عنوان نمونه از کل جامعه کتابداران کتابخانه های عمومی سراسر کشور، به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسش های پرسشنامه پژوهشگر-ساخته، که روایی محتوایی و پایایی آن تایید شده بود پاسخ دادند. ابعاد مورد توجه پرسشنامه، که برپایه بررسی متون تخصصی شناسایی و تدوین شده بود، شامل پنج حوزه 1. ساختار، تشکیلات، سیاست ها و مدیریت، 2. مجموعه سازی و گزینش منابع، 3. مخاطب شناسی و نیاز سنجی، 4. خدمات و اشاعه اطلاعات، و 5. آموزش بود.

یافته ها

7/60 درصد از پاسخ دهندگان خانم و 3/39 درصد از پاسخ دهندگان از آقایان کتابدار بودند. بالغ بر 96 درصد از پاسخ دهندگان دارای تحصیلات بالاتر از کارشناسی و حداقل 31 سال سن داشتند. توزیع شرکت کنندگان از لحاظ سابقه کاری در رده های 5-10 سال و 16-25 سال بودند. کتابداران ایرانی بر این باور بودند که تا اندازه زیادی، امکان بهره گیری از برنامه هایی شبیه برنامه های کتابخانه های عمومی اتحادیه اروپا در ایران وجود دارد.

نتیجه گیری

از دیدگاه کتابداران، حوزه های "آموزش"، "خدمات و اشاعه اطلاعات" "مجموعه سازی و گزینش منابع"، "مخاطب شناسی و نیازسنجی"، قابل اجرا ارزیابی شدند اما در یک حوزه یعنی "ساختار، تشکیلات، سیاست ها و مدیریت" هر چند قابل اجرا اما دشوار ارزیابی شد زیرا در مجموع میانگین کمتری نسبت به بقیه حوزه ها کسب کرده است. بهره گیری از این برنامه ها و تجربه ها می تواند به توسعه خدمات در کتابخانه های عمومی ایران کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!