طراحی و بررسی مدل توسعه منابع انسانی در فرماندهی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران اسلامی ایران (مورد مطالعه: فرماندهی دریابانی استان گیلان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه منابع انسانی مهمترین سرمایه و منبع اصلی ایجاد مزیت رقابتی و قابلیت‌های اساسی هر سازمان است. یکی از عمده ترین برنامه‌ریزی‌های سازمانی، برنامه‌ریزی در جهت توسعه ظرفیت‌های منابع انسانی است. تحقیق حاضر با هدف طراحی و بررسی الگوی توسعه منابع انسانی با بهره‌گیری ازمدل بلوغ قابلیت‌های نیروی انسانی در فرماندهی مرزبانی جمهوری اسلامی ایران انجام شد. روش تحقیق حاضر اکتشافی بود. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل 12 نفر از کارکنان خبره و متخصص مدیریت منابع انسانی شاغل در فاجا و در بخش کمی شامل 64 نفر از مدیران و فرماندهان ستاد فرماندهی دریابانی فاجا بود که با استفاده از روش نمونه‏گیری تمام‌شمار به عضویت اعضای نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در بخش کیفی روش تحلیل داده بنیاد مورد استفاده قرار گرفت. برای جمع‌آوری اطلاعات بخش نظری از روش کتابخانه‌ای و به منظور تدوین، پخش و جمع‌آوری نتایج پرسشنامه در دو بخش کیفی و کمی از روش میدانی استفاده شد. به جهت تحلیل داده‌های حاصل از پرسشنامه و مصاحبه های صورت پذیرفته از نرم‌افزارهای MAXQDA و Spss استفاده شد. یافته‌ها منجربه استخراج 10 مولفه و 3 بعد در تبیین الگوی توسعه ظرفیت های منابع انسانی با رویکرد مدل بلوغ قابلیت های نیروی انسانی گردید. نتایج نشان داد که برای توسعه ظرفیتهای منابع انسانی بر اساس مدل بلوغ قابلیت‌های نیروی انسانی، می‌بایست ابعادی چون انگیزش، آموزش و یادگیری و مشارکت و توسعه مد نظر قرارگیرد. همچنین تمامی ابعاد مربوطه در سطح خطای 99 درصد، پیش‌بین‌های مناسبی برای توسعه ظرفیتهای منابع انسانی بر اساس مدل بلوغ قابلیت‌های نیروی انسانی می‌باشند

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2546936 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!