تاثیر تمرین هوازی و مصرف نانو میسل کورکومین بر بیان ژن آنزیم های GPX ، Cat، SOD و MDA در بافت قلب موش های ماده بالب سی با سرطان پستان القایی در فاز درمانی با دوکسوروبیسین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دوکسوروبیسین دارویی فراگیردردرمان انواع سرطان ها است که به دلیل عوارض مختلف دربافت های بدن مصرف آن محدود شده است لذا پژوهش حاضر اثرهمزمان تمرین هوازی ومصرف نانو میسل کورکومین را بربیان ژن آنزیم های (GlutathionPeroxidase)GPX،(Catalase)Cat  (Superoxide dismutase)SOD و(Malondialdehyde) MDA دربافت قلب موش های ماده بالب سی با سرطان پستان القایی درفاز درمانی بادوکسوروبیسین مورد تحقیق قرارگرفت.

روش بررسی

دراین پژوهش که از نوع کاربردی و از نظرکنترل متغیر ها به صورت تجربی واز حیث مکان اجرا، آزمایشگاهی بود 36سر موش بالب سی به طور تصادفی به 6 گروه سالم، بیمار، بیمار دوکسوربیسین، بیمار دوکسوروبیسین و تمرین، بیمار دوکسوروبیسین و مکمل نانوکورکومین و بیمار دوکسوروبیسین، تمرین هوازی و مکمل تقسیم شدند. القای سرطان پستان با سلول های MC4- L2 انجام شد. دوکسوروبیسین2 mg/kg به صورت زیرصفافی به تعداد 6 مرتبه و در روزهای 28،21،14،7،1 و35 تزریق، برنامه هوازی 5جلسه در هفته به مدت42روز با افزایش سرعت نوارگردان در هر دو هفته شامل 14، 16و18متر بر دقیقه و مصرف نانوکورکومین با دوز 100 mg/kg بود. داده های جمع آوری شده با version 16 SPSS و با آنالیز واریانس دو طرفه و در جهت نرمال بودن توزیع فراوانی با شاخص های چولگی،کشیدگی و آزمون ناپارامتریک کلموگروف-اسمیرنوف باسطح معنی داری درآزمون ها 0/05انجام شد.

نتایج

شش هفته تمرین هوازی تاثیری دربیان ژن های GPX،  MDAو  SODدر گروه های هدف نداشت ولی به طور معنا داری سبب افزایش بیان ژن Cat شد (P≤ 0/ 05). مصرف مکمل نانوکورکورمین به مدت 6 هفته سبب کاهش بیان ژنMDA و به طور معناداری سبب افزایش بیان ژن های GPX، SODو Cat شد.6 هفته تمرین هوازی به همراه مصرف مکمل نانوکورکورمین به طور معناداری سبب افزایش بیان ژن Cat در شد (P≤ 0/ 05) اما تاثیری بر بیان ژنGPX ،MDA و SOD نداشت.

نتیجه گیری:

 تمرین های هوازی ومصرف مکمل نانوکورکورمین مجزا و یا همزمان می تواند در کاهش عوارض سمیت قلبی داروی دوکسوروبیسین در بیماران مبتلا به سرطان پستان موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
6313 تا 6326
لینک کوتاه:
magiran.com/p2547012 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!