هیدروژل تزریقی حساس به دما (کیتوسان/ژلاتین/بتا-گلیسرول فسفات) بهینه شده با نانوکامپوزیت پلی آنیلین/نانولوله کربن کربوکسیله/ژلاتین حاوی سلول های بنیادی در مهندسی بافت قلب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هیدروژل تزریقی که خواص عضله قلب را داشته باشد، چشم‌انداز مهمی در مهندسی بافت قلب است. هدف از این تحقیق، ساخت داربست هیدروژلی قابل تزریق و حساس به دمای کیتوسان/ژلاتین و گلیسرول فسفات است که دارای خواص هدایت‌پذیری و رسانایی باشد تا بتواند با انتقال پالس‌های الکتریکی موجب تسریع در فرایند رشد سلول‌های قلبی و ایجاد بافت قلبی شود. ابتدا نانو کامپوزیت پلی آنیلین/نانولوله کربن چند دیواره کربوکسیله (PAni/c-MWNT) سنتز شد. برای جلوگیری از واکنش نانوکامپوزیت PAni/c-MWNT با هیدروژل، نانوکامپوزیت با ژلاتین واکنش داده و به شکل PAni/c-MWNT/G درآمد. سپس نانوکامپوزیت PAni/c-MWNT/G در سراسر زمینه کیتوسان ژلاتین به‌منظور ارایه نشانه‌های الکتریکی پراکنده شد. دما و زمان ژل شدن و ویژگی‌های مکانیکی هیدروژل با استفاده از ریومتر اندازه‌گیری شد. طیف FTIR نشان داد برهم‌کنش بین آنیلین و نانولوله کربن موقعیت پیک‌های کنون و بنزن را تغییر داده است. هدایت‌پذیری نانوکامپوزیت در مقایسه با پلیمرهای خالص بیشتر می‌باشد. تصاویر میکروسکوپ الکترونی، توزیع یکنواخت نانوکامپوزیت را در سراسر داربست تایید کرد. نرخ تخریب داربست رسانا نسبت به داربست خالص کمتر می‌باشد. نتایج آزمایش MTT نشان‌دهنده‌ زیست سازگاری هیدروژل با سلول‌ها بود. هیدروژل حاوی سلول‌های بنیادی مزانشیمی به مدت 14 روز کشت داده شد. در این مطالعه برای اولین‌بار، از نانوکامپوزیت پلی آنیلین/نانولوله کربن کربوکسیله/ژلاتین (PAni/c-MWNT/G) به‌منظور افزایش هدایت‌پذیری ژل تزریقی کیتوسان/ژلاتین/گلیسرول فسفات برای ساخت داربست رسانا استفاده شده است. این هیدروژل تزریقی رسانا را می‌توان برای بازسازی بافت قلب و همچنین دیگر بافت‌های الکترواکتیو مورد استفاده قرار داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!