ارایه الگوی اطلاع رسانی شفاف قوانین و سیاست گذاری ها از طریق سامانه های دولتی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

اهمیت شفافیت و جریان اطلاعات برای عملکرد مطلوب سازمان ها و نهادها، موضوعی است که در مطالعات متعدد در طول چند دهه اخیر مورد بررسی و تاکید قرار گرفته است. امروزه شفافیت به یک اصطلاح رایج در مباحث قانون گذاری و سیاست گذاری تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف ارایه الگوی اطلاع رسانی شفاف قوانین و سیاست گذاری ها از طریق سامانه های دولتی ایران تا بتوان با استفاده از این واکاوی در مسیر اجرای حکمرانی خوب قدم برداشت. 

روش پژوهش

روش مورد استفاده در این پژوهش، روش آمیخته و یا ترکیبی می باشد. به طور خلاصه در این روش هم از رویکرد کیفی با استفاده از روش تیوری داده بنیاد و هم از رویکرد کمی با استفاده روش تحقیق پیمایشی، استفاده خواهد شد. 

یافته ها

یافته های این پژوهش به منظور بررسی اعتبار یا پایایی مقیاس سنجش شفاف قوانین و سیاست گذاری ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. ضریب آلفای به دست آمده برای کل مقیاس، 954/0 است؛ همچنین، ضریب پایایی مولفه ها از 953/0 تا 955/0 در نوسان بود، که ضریب پایایی مناسبی است، زیرا ضرایب اعتبار 70/0 و یا بیشتر معمولا برای مقاصد پژوهشی کفایت می کند .

نتیجه گیری

به طور کل، نتایج پژوهش نشان داد، ویژگی های روان سنجی مقیاس شفاف قوانین و سیاست گذاری ها را مورد تایید قرار داده است. بنابراین، با استناد به یافته های پژوهش، مقیاس ساخته شده برای شناسایی مقدار و میزان شفاف قوانین و سیاست گذاری ها، ابزار مناسب و مفیدی است و می تواند پاسخگوی نیاز پژوهشگران در زمینه شفاف قوانین و سیاست گذاری ها از طریق سامانه های دولتی ایران باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
3525 تا 3546
لینک کوتاه:
magiran.com/p2548762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!