بررسی اپیدمیولوژیک صدمات ساختگی در حوادث ترافیکی شهرستان ایلام

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

در برخی موارد افراد با ایجاد صدمات ساختگی در حوادث ترافیکی، مدعی استفاده از خدمات جبران خسارت بیمه هستند. هدف از این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک صدمات ساختگی در حوادث ترافیکی در مراجعین به پزشکی قانونی شهرستان ایلام بود.

روش بررسی

اطلاعات این مطالعه توصیفی-مقطعی از تعداد 100 پرونده صدمات ساختگی در حوادث ترافیکی که از ابتدای فروردین ماه 1397 تا پایان اسفندماه 1398 توسط کارشناسان پزشکی قانونی شهرستان ایلام تشخیص داده شده بود به روش سرشماری جمع آوری شد. اطلاعات شامل سن، جنس، سطح تحصیلات، شغل، تاهل، محل سکونت، نوع تصادف، موقعیت مصدوم در تصادف، محل حادثه، زمان حادثه، تاریخ حادثه، محل و نوع صدمات بود. از آزمون های آماری نسبت دو جمله ای و کای اسکویر (X2) برای سنجش معنی داری فرضیه های پژوهش استفاده شد.

یافته ها

در این پژوهش 81 درصد پرونده ها مربوط به مردان بود. 68 درصد افراد 21 تا 40 ساله بودند، 82 درصد فاقد تحصیلات دانشگاهی، 53 درصد دارای شغل آزاد و 75 درصد ساکن شهر بودند. 43 درصد تصادفات از نوع واژگونی یا انحراف بود و 39 درصد در جاده های بین شهری رخ داده بودند. 43 درصد افراد با موقعیت سرنشین در تصادف حضور داشتند. 50 درصد تصادفات در ساعات شب و بامداد رخ داده بود. 60 درصد صدمات از نوع حارصه بود و 71 درصد از افراد علاوه بر صدمات ساختگی صدمات واقعی نیز داشتند.

نتیجه گیری

مطابق این مطالعه گروه سنی 21-40 ساله، نداشتن تحصیلات دانشگاهی، شهرنشینی، تصادفات از نوع واژگونی یا انحراف و در جاده های بین شهری در ساعات شب و بامداد ریسک فاکتور ایجاد صدمات ساختگی هستند. صدمات از نوع حارصه و به صورت میکس با صدمات واقعی نیز ریسک فاکتور صدمات ساختگی می باشند. با توجه به عدم وجود ارتباط معنی دار میان محل ایجاد صدمات، تمامی نقاط بدن می توانند محل ایجاد صدمات ساختگی باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
153 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2549858 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!