واسنجی و تعیین اعتبار مدل WOFOST برای پیش بینی فنولوژی و عملکرد سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مدل WOFOST یکی از پرکاربردترین مدل های شبیه سازی رشد و نمو در گیاهان می باشد که رشد، فنولوژی و عملکرد گیاه را به صورت روزانه در شرایط پتانسیل، کمبود آب و کمبود مواد غذایی شبیه سازی می کند. در این مطالعه، به منظور واسنجی و تعیین اعتبار مدل WOFOST برای ارقام نیمه دیررس سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) در شرایط پتانسیل از داده های روزانه هواشناسی، اطلاعات فنولوژیکی و عملکرد در مناطق همدان، اردبیل، اصفهان، قروه، شیراز، جیرفت، مشهد، گرگان، شاهرود و دزفول طی سال های 93-1389 استفاده گردید. مراحل مختلف فنولوژیکی رشد (شامل کاشت تا سبز شدن، سبز شدن تا گل دهی و سبز شدن تا رسیدگی فیزیولوژیکی) با استفاده از مشاهدات عینی در مزرعه تعیین و بر اساس دمای هوا مقدار درجه-روز رشد مورد نیاز برای تکمیل هر مرحله محاسبه شد و برای واسنجی و تعیین اعتبار پارامترهای گیاهی مدل مورد استفاده قرار گرفت. مدل با داده های سه سال واسنجی گردید و پس از آن ضرایب مدل به منظور انطباق با شرایط مختلف اقلیمی کشور برای مراحل فنولوژیکی و عملکرد غده تغییر یافت و سپس با داده های دو سال تعیین اعتبار شد. برای ارزیابی دقت مقادیر شبیه سازی و اندازه گیری شده عملکرد غده و مراحل فنولوژیکی زمان (سبز شدن، گل دهی و رسیدگی) از شاخص های آماری ضریب تبیین (R2) ، آزمونt ، جذر میانگین مربعات خطا (RMSE) ، جذر میانگین مربعات خطای نرمال شده (RMSEn) ، حداکثر خطا (ME)  و ضریب کارآیی (E) استفاده گردید که همگی مطابقت نتایج شبیه سازی مدل با مشاهدات مزرعه ای را نشان دادند. نتایج نشان داد که جذر میانگین مربعات خطای مدل برای مراحل فنولوژیکی سبز شدن، گل دهی، رسیدگی فیزیولوژیکی به ترتیب 6/1، 3/2 و 4/6 روز و برای عملکرد غده 2933 کیلوگرم در هکتار به دست آمد. همچنین جذر میانگین مربعات خطای نرمال شده برای مراحل فنولوژیکی سبز شدن، گل دهی، رسیدگی فیزیولوژیکی و عملکرد غده به ترتیب 5/9، 3/8، 6/5 و 8/5 درصد محاسبه گردید که نشان دهنده درجه ناچیز خطای مدل بود. بر اساس نتایج حاصله مدل قادر خواهد بود عملکرد و مراحل فنولوژیکی را در مناطق مختلف ایران در حد مطلوب شبیه سازی نماید. با این حال، پیشنهاد می شود مدل برای سایر ارقام با تیپ رشدی متفاوت نیز ارزیابی گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
601 تا 615
لینک کوتاه:
magiran.com/p2550935 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!