مقایسه رشد و فاکتورهای خونی در بچه ماهیان سیبری Acipenser baerii))، استرلیاد (Acipenser ruthenus) و هیبرید حاصله (Acipenser ruthenus ♀× Acipenser baerii ♂)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پژوهش حاضر به منظور مقایسه شاخص های رشد و فاکتورهای خونی گونه های خالص تاس ماهی استرلیاد ، تاس ماهی سیبری و هیبرید حاصل از آنها به منظور تولید هیبریدی با جثه بزرگتر، تخمک های درشت تر و تحمل شرایط سخت تر محیطی نسبت به گونه مادری صورت گرفت. هیبرید حاصله از تلاقی تخمک یک قطعه ماهی مولد ماده استرلیاد با اسپرم یک قطعه ماهی مولد نر سیبری  تولید گردید. برای این تحقیق تعداد 75 عدد بچه ماهی سیبری با میانگین وزن 36/0± 38/32، 75 عدد استرلیاد با میانگین وزن 41/0 ± 3/32 و 75 عدد هیبرید استرلیاد × سیبری با میانگین وزن 41/0 ± 37/32 هر کدام با 3 تکرار در 9 حوضچه بتونی با حجم آبگیری 800  لیتر  به مدت 72 روز پرورش یافتند. 30 روز پس از شروع پرورش، رشد بچه ماهیان هیبرید بصورت معنی داری بیشتر از استرلیاد بود (05/0>P). با ادامه تغذیه ماهیان و تا پایان مدت 72 روزه تحقیق، رشد هیبرید کماکان بطور معنی داری بیشتر از ماهی استرلیاد شد ولی با سیبری اختلاف معنی داری نداشت (05/0<P). مقدار غذای خورده شده، افزایش وزن، نرخ رشد ویژه و درصد افزایش وزن بدن در ماهی هیبرید بطور معنی داری بیشتر از استرلیاد بود (05/0>P). این شاخص ها در ماهی هیبرید کمتر از ماهی سیبری بود ولی اختلاف معنی داری با آن نداشت (05/0<P). ضریب تبدیل غذا در ماهی هیبرید بطور معنی داری کمتر از ماهی استرلیاد بود (05/0>P) ولی با ماهی سیبری اختلاف معنی داری نداشت (05/0<P). بغیر از پروتیین کل و مقدار هموگلوبین در یک گلبول، در بقیه موارد اختلاف معنی داری در خصوص شاخص های خونی در بین گونه ها مشاهده نشد (05/0<P). میانگین مقدار هموگلوبین در یک گلبول در ماهی هیبرید بیشتر از سیبری و استرلیاد بود و اختلاف معنی دار با سیبری داشت (05/0>P). هیبرید استرلیاد × سیبری از نظر شاخص های رشد شباهت بسیاری با ماهی سیبری داشت که نشان دهنده آن است که خصوصیات ماهی سیبری که دارای سرعت رشد بهتری از استرلیاد است در آن نمایان شده است. از نظر شاخص های خونی نیز هیبرید خصوصیات هر دو والد را از خود نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!