اثر قرص آهسته رهش سلنیوم و کبالت بر تولید و ترکیب شیر، عملکرد تولید مثلی و برخی از فراسنجه های خونی میش های لری بختیاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف :

در پستانداران نیاز به مواد معدنی در دوره آبستنی جهت رشد و نمو جنین افزایش می یابد و در اواخر دوره آبستنی به بیشترین مقدار خود می رسد. بنابراین تامین مواد معدنی کم مصرف برای میش های آبستن برای حفظ جنین و بهبود رشد بره های متولد شده بسیار حایز اهمیت است. سلنیوم و کبالت دو عنصر ضروری برای نشخوارکنندگان می باشند که نقش مهمی در عملکرد حیوانات دارند. سلنیوم برای حفظ اعمال فیزیولوژیکی طبیعی بدن ضروری است، همچنین در ساخت هورمون های تیروییدی و تبدیل تیروکسین به تری آیودوتیرونین نقش مهمی دارد. کبالت از جمله عناصر ضروری است که نقش مهمی در ساختار ویتامین 12B دارد و بنابراین پژوهش حاضر با هدف استفاده از قرص آهسته رهش سلنیوم و کبالت بر تولید و ترکیب شیر، عملکرد تولید مثلی و برخی از فراسنجه های خونی میش های لری بختیاری انجام شد.

مواد و روش ها

از100 راس میش نژاد لری بختیاری با میانگین سن سه تا چهار سال و میانگین وزنی 44/5 ± 55/47 کیلوگرم در قالب طرح کاملا تصادفی استفاده شد. تیمارهای آزمایشی شامل: 1) میش های شاهد بدون دریافت قرص آهسته رهش، 2) میش های دریافت کننده قرص آهسته رهش سلنیوم با نرخ رهش 3/0 میلی گرم در روز، 3) میش های دریافت کننده قرص آهسته رهش کبالت با نرخ رهش 3/0 میلی گرم در روز و 4) میش های دریافت کننده قرص آهسته رهش سلنیوم و کبالت با نرخ رهش 3/0 میلی گرم سلنیوم و کبالت در روز بودند. خون گیری 76 روز پس از معرفی قوچ ها به گله (اواسط دوره آبستن) و یک ماه پس از زایمان انجام شد و فراسنجه های خونی شامل غلظت سلنیوم، روی، آهن، تری آیودوتیرونین، تیروکسین سرم خون و فعالیت آنزیم کراتین فسفو کیناز تعیین گردید. تعداد و درصد میش های آبستن، تعداد و درصد سقط جنین، تعداد و درصد بره های بروز دهنده بیماری ماهیچه سفید، تعداد و درصد بره های تلف شده تا سن 70 روزگی نیز ثبت گردید.

یافته ها

استفاده از قرص آهسته رهش سلنیوم و کبالت تاثیری بر تعداد میش های آبستن، تعداد بره متولد شده سالم، تعداد دوقلوزایی، تعداد بره با علایم بیماری ماهیچه سفید و بره های زنده تا سن 70 روزگی نداشت. تولید شیر، در میش های دریافت کننده قرص آهسته رهش کبالت و سلنیوم-کبالت نسبت به سایر تیمارها بالاتر بود (05/0>P). درصد چربی شیر در میش های دریافت کننده قرص آهسته رهش کبالت و سلنیوم-کبالت نسبت به سایر تیمارها کمتر بود. درصد پروتیین شیر در تیمار دریافت کننده قرص آهسته رهش سلنیوم-کبالت به طور معنی داری بیشتر از تیمار شاهد بود (05/0>P)، اما تفاوت معنی داری با سایر تیمارها نداشت. غلظت سلنیوم سرم در میش های دریافت کننده قرص آهسته رهش سلنیوم و سلنیوم-کبالت نسبت به سایر تیمارها بالاتر بود (05/0>P). غلظت سرمی روی، آهن و فعالیت کراتین فسفوکیناز سرم تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت. غلظت سرمی ویتامین 12B در میش های دریافت کننده قرص آهسته رهش کبالت و سلنیوم-کبالت به طور معنی داری بیشتر از سایر تیمارها بود (05/0>P). غلظت سرمی تری آیودوتیرونین و تیروکسین تحت تاثیر تیمارهای آزمایشی قرار نگرفت (05/0>P)، اما نسبت تیروکسین به تری آیودوتیرونین در میش های دریافت کننده سلنیوم و سلنیوم-کبالت به طور معنی داری کمتر از سایر میش ها بود (05/0>P).

نتیجه گیری

نتایج کلی نشان داد خوراندن قرص آهسته رهش سلنیوم-کبالت در زمان همزمانسازی فحلی در میش سبب افزایش غلظت سلنیوم و ویتامین 12B سرم خون قبل و بعد از زایمان شد که این امر باعث افزایش چشمگیر تولید شیر و بهبود برخی ترکیبات شیر شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2551192 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!